12 niezwykłych korzyści dla zdrowia, jakie daje ruch na świeżym powietrzu. Zobacz, jak wiele możesz zyskać!
Spacer wśród drzew udrażnia zatoki. Pomaga alergikom i astmatykom.
Fot. 123rf/picsel

12 niezwykłych korzyści dla zdrowia, jakie daje ruch na świeżym powietrzu. Zobacz, jak wiele możesz zyskać!

Kochamy relaks nad morzem, w górach lub w przydomowym ogródku. Podczas urlopu dobrze jest poleniuchować, a przy okazji... zadbać o zdrowie i kondycję. Dowiedz się, jakie korzyści przynoszą praca w domowym ogródku, spacerowanie po lesie czy odwiedzenie tężni. 

Kąpiele w morzu poprawiają krążenie 

  • Brodzenie w chłodnej wodzie morskiej poprawia przepływ krwi w naczyniach krwionośnych i działa tonizująco na układ krążenia. Słona woda pomaga tłoczyć krew w nogach ku górze, poprawia kondycję włókien elastyny i kolagenu. Codzienny półgodzinny spacer wzmocni serce, obniży ciśnienie, zmniejszy ryzyko pojawienia się żylaków lub chorób serca, układu krążenia. Jeszcze lepsze efekty da pływanie!
  • Badania wykazały, że kąpiele w morzu poprawiają stan skóry. W wodzie morskiej znajdują się bowiem pierwiastki mineralne i substancje, które mają działanie przeciwzapalne. Dlatego dermatolodzy zalecają kąpiele – także osobom z AZS i łuszczycą.

Leśne wędrówki leczą zatoki

  • Według sylwoterapii (drzewolecznictwa) drzewa iglaste, których w Polsce jest najwięcej, zawierają olejki eteryczne mające zbawienny wpływ na układ oddechowy. Spacer wśród drzew iglastych udrażnia zatoki. Pomaga alergikom i astmatykom. Nie musisz od razu jechać do Puszczy Białowieskiej. Wystarczy, że pójdziesz na spacer do najbliższego lasu.
  • Wsłuchiwanie się w dźwięki natury i oddychanie czystym powietrzem pomaga ukoić zmysły. Odkryli to Japończycy, którzy... „kąpiele” leśne przepisują na receptę! Spaceruj wśród drzew bez pośpiechu, nie wyznaczając celu. Możesz też pozbierać igły sosnowe, a w domu przesiać je przez sitko i dodać do kąpieli (20 minut w temp. 37°C). Taka kąpiel wspaniale relaksuje!

Praca w ogrodzie łagodzi stres

  • Uprawiając ogród od wiosny do późnej jesieni można cieszyć się świeżymi warzywami i ziołami. Ale pielęgnowanie roślin dostarcza też mnóstwa korzyści zdrowotnych. Udowodnili to holenderscy naukowcy. Badania wykazały, że osoby uprawiające ogród mają we krwi niższy poziom kortyzolu (hormonu stresu).
  • Dodatkową korzyść zdrowotną stanowi hortiterapia (leczenie ogrodem), przez stymulację wzroku, słuchu, węchu i smaku, pobudza mózg do pracy i aż o 36 proc. zmniejsza ryzyko chorób otępiennych.

Górskie wyprawy pomagają schudnąć

  • Specjaliści oceniają, że spacerując po górach, spalamy nawet 400 kalorii. Pod warunkiem, że marsz trwa przynajmniej godzinę (dopiero po 30 minutach marszu organizm zaczyna spalać tłuszcz, wcześniej czerpie energię z zapasów glikogenu). Pamiętaj, by tempo wspinaczki dostosować do kondycji, tak, by nie powodowała silnej zadyszki.
  • Rześkie górskie powietrze sprzyja utrzymaniu w dobrej kondycji dróg oddechowych. Jest bowiem pozbawione zanieczyszczeń i alergenów.

Inhalacje w tężni ułatwiają oddychanie

  • Solanka, spływająca po cienkich gałęziach, rozpryskuje się na drobne krople, które tworzą mikroklimat zbliżony do tego nad morzem. Zawarte w solance związki jodu, bromu, wapnia rozrzedzają śluz i rozszerzają oskrzela, dlatego inhalacje zaleca się osobom z chorobami górnych dróg oddechowych. Spaceruj nie dalej niż 2-3 metry od konstrukcji i nie krócej niż 15-30 minut.
  • Spacery wokół tężni 3-4 razy w tygodniu wzmacniają odporność. Lekarze zalecają je osobom, które często łapią infekcje.

Kąpiele słoneczne uzupełniają witaminę D w organizmie

  • Helioterapia, czyli leczenie słońcem pomaga w przypadku wielu chorób, ale najważniejsze, że pod wpływem słońca w skórze wytwarza się wit. D niezbędna do prawidłowego przyswajania wapnia i fosforu z pożywienia. Witamina D wzmacnia kości, a w wieku dojrzałym zabezpiecza przed osteoporozą.
  • Lekkie nagrzewanie ciała rozszerza naczynia krwionośne, co łagodzi bóle stawów. Likwiduje poranną sztywność i zwiększa ruchomość w stawach.

Czytaj więcej