Co robić, gdy wczasy wykupione w biurze turystycznym nie spełnią naszych oczekiwań? Czy możemy żądać odszkodowania lub zadośćuczynienia? Kiedy mamy prawo złożyć reklamację i czego możemy się domagać? Sprawdź, gdzie szukać pomocy w dochodzeniu swoich praw.
Kupujemy wymarzone wczasy, a gdy docieramy na miejsce... rozczarowanie! Podpowiadamy, kiedy mamy prawo do złożenia reklamacji i jak odzyskać pieniądze od biura podróży.
Reklamację możemy składać, gdy usługa jest niezgodna z umową. To oznacza wszelkie niedogodności, jakie zastaliśmy na miejscu, o których biuro nas nie poinformowało!
Reklamacja może dotyczyć np.: standardu hotelu (jeśli nie odpowiada opisowi w katalogu), pokoju (np. od podwórka, a zapłaciliśmy za taki od strony morza), posiłków (np. nieświeże), hałas (np. budowa obok hotelu), brak klimatyzacji, nieczynny basen, insekty w pokoju! W reklamacji należy opisać, na czym polega niezgodność usługi z umową.
Swoich praw dochodzić możemy także, gdy kupiliśmy wczasy last minute.
Jeśli przedstawiciel biura turystycznego (rezydent) nie podjął natychmiastowego działania twierdząc, że to niemożliwe, bo biuro np. nie dysponuje innymi miejscami, mamy prawo żądać obniżenia ceny wczasów lub odszkodowania albo zadośćuczynienia.
Odszkodowanie to wypłata za szkody majątkowe (np. sami kupowaliśmy posiłki, bo w hotelu były nieświeże). Zadośćuczynienie to rekompensata za doznaną krzywdę – szkody fizyczne lub psychiczne (np. przez hałas nie odpoczęliśmy).
Niedogodności najlepiej zgłaszać rezydentowi już w trakcie imprezy i powiadomić o nich mailem organizatora lub agenta. Warto dołączyć zdjęcia, filmy. Oficjalną reklamację możemy złożyć już podczas wczasów lub po powrocie, np. osobiście u organizatora.
Mamy prawo dochodzić swych praw od biura turystycznego nawet do 3 lat po zakończeniu imprezy. Przepisy nie mówią, w jakim terminie biuro musi odpowiedzieć na reklamację, warto więc dzwonić i się przypominać.
Jak napisać reklamację i jakich kwot żądać podpowiedzą: