Kiedy można zwrócić bilet na pociąg? Jak to zrobić i odzyskać pieniądze?
Bilet na pociąg można zwrócić do momentu odjazdu pociągu
Fot. 123rf.com

Kiedy można zwrócić bilet na pociąg? Jak to zrobić i odzyskać pieniądze?

Bilet na pociąg można zwrócić lub wymienić, ale pod jednym warunkiem. Prawdopodobnie zwracając bilet nie odzyskamy całej kwoty, chyba że podróż nie odbyła się z winy przewoźnika. Kiedy i jak zwrócić bilet na pociąg? Gdzie zwrócić bilet kupiony w kasie, a gdzie bilet kupiony online? Sprawdź, co o tym mówią przepisy. 

Gdy nagła sytuacja pokrzyżuje nasze plany wyjazdowe, nie znaczy to, że pieniądze wydane na zakupiony już bilet przepadły! Co możesz zrobić? Prawa pasażera określa ustawa Prawo przewozowe (Dz.U. 1984 Nr 53 poz. 272). Szczegóły zwrotów określają regulaminy przewoźników, które jednak nie mogą przeczyć jej zapisom.

Kiedy można zwrócić bilet na pociąg?

Bilet na pociąg można zwrócić i odzyskać większość poniesionych kosztów. Szczegóły zwrotów i formalności zależą m.in. od tego, jakim rodzajem pociągu mieliśmy podróżować i jak kupiliśmy bilet (w kasie czy przez internet) oraz czy pociąg już odjechał, czy jeszcze nie.

Zasadniczo pasażer może zwrócić bilet na pociąg przed planowaną godziną odjazdu. Regulaminy przewozowe mogą wprowadzać pewne uściślenia. Np. bilet na PKP Intercity zwrócimy do 5 minut przed rozkładową godziną odjazdu ze stacji, gdzie miała zacząć się nasza podróż, a zwrotu biletu na POLREGIO, można dokonać do 15 minut przed planowym odjazdem. Przewoźnik zakłada, że kupując bilet, zapoznaliśmy się z regulaminem.

Bilet na pociąg bez rezerwacji miejsc (na daną trasę, a nie konkretny skład) jest ważny przez cały dzień i można zwrócić go do końca dnia oznaczonego jako data ważności (innymi słowy termin wyjazdu).

Gdzie zwrócić bilet na pociąg?

Bilet kupiony stacjonarnie w kasie możemy zwrócić tylko tą drogą. Pieniądze odzyskamy od ręki. WAŻNE! Nie musimy zwracać biletu dokładnie w tej samej kasie, w której go kupowaliśmy, ale musi to być kasa w miejscowości odjazdu lub zakupu biletu!

Bilety kupione online najlepiej zwracać na stronie internetowej lub w aplikacji, w których kupowaliśmy dany bilet. Większość takich biletów można też oddać w kasach. Jednak np. bilet na pociąg Intercity można zwrócić tylko w wybranych punktach, więc najłatwiej zrezygnować z nich w systemie online.

Zwrot i wymiana biletu na pociąg: jaką kwotę można odzyskać?

Zwrócona kwota pomniejszona będzie o tzw. odstępne, czyli zwykle o 10-15 proc. wartości biletu (określa to regulamin). Potrącenia nie będzie, jeśli podróż nie odbyła się nie z naszej winy czy woli, a np. z powodu awarii czy innej przyczyny leżącej po stronie przewoźnika.

Wymiany biletu na inny bilet PKP (np. w innym terminie) dokonamy bez potrącenia odstępnego.

Jak zwrócić niewykorzystany bilet na pociąg?

Są sytuacje, jak np. wypadek czy nieplanowany pobyt w szpitalu, gdy nie ma możliwości zwrotu biletu przed rozpoczęciem planowanej podróży. W takim wypadku konieczne jest uzyskanie poświadczenia biletu oraz zwrócenie w kasie oryginału biletu wraz z wydanym do niego poświadczeniem.

Poświadczenie otrzymamy w kasach biletowych lub od pracowników drużyn konduktorskich w terminie określonym w regulaminie przewoźnika (np. TLK i IC bez rezerwacji miejsc do czasu dojazdu pociągu do stacji docelowej, a z miejscówkami 60 minut od odjazdu składu). Zwrot należności za niewykorzystany, poświadczony bilet (minus odstępne) można uzyskać w kasie prowadzącej sprzedaż biletów danego rodzaju do trzech miesięcy od terminu ważności biletu.

Jeśli nie jesteśmy w stanie dotrzeć do kasy biletowej, by uzyskać poświadczenie w terminie, należy złożyć reklamację, dołączając stosowny dowód, np. wypis ze szpitala.

 

 

Czytaj więcej