Zakupy na odległość – w jakim terminie możesz odstąpić od umowy lub zwrócić towar? Kiedy zwrot zakupów nie jest możliwy?
Zakupów przez internet dotyczą specjalne przepisy prawne
Fot. 123rf/picsel

Zakupy na odległość – w jakim terminie możesz odstąpić od umowy lub zwrócić towar? Kiedy zwrot zakupów nie jest możliwy?

Zakupy online czy dokonywane przez telefon są komfortowe m.in. dlatego, że klientowi przysługuje prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Możesz więc zwrócić zakupione rzeczy. Jakie warunki trzeba spełnić i jak należy dostarczyć towar sprzedawcy? Kiedy zwrot zakupów dokonanych przez internet nie jest możliwy?

Prawo do zwrotu towaru kupionego na odległość gwarantują nam przepisy. Jeśli zakupy zrobione przez internet cię rozczarowały, np. bluzka jest fatalnej jakości, nie pasuje lub po prostu ci się nie podoba, możesz ją zwrócić. To właśnie dlatego, że nie możemy zobaczyć czy przymierzyć towaru, obowiązują inne, korzystniejsze zasady zwrotu niż w sklepach stacjonarnych!

Jak zwrócić towary zakupione przez internet?

Umowa na odległość to umowa zawarta poza siedzibą firmy, czyli przez internet, telefon czy podczas prezentacji. Od takiej umowy konsument ma prawo odstąpić. Pod warunkiem, że nie przekroczy wymaganego terminu i nie będzie to towar, który nie podlega zwrotowi.

  • Masz prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni kalendarzowych od otrzymania towaru (a dokładnie od dnia następnego). Nie musisz podawać powodu, dlaczego to robisz.
  • Sprzedawca powinien cię o tym poinformować. Jeśli tego nie zrobi, termin na odstąpienie wydłuża się do 12 miesięcy. Jeżeli w tym czasie sprzedawca przekaże ci tę informację, to od tego momentu masz jeszcze 14 dni na odstąpienie od umowy.
  • Zanim kupisz coś przez internet, zapoznaj się z zasadami zwrotów w danym sklepie. Te duże często wydłużają ich termin np. do 30 dni i udostępniają klientom etykietę zwrotną na odsyłaną przesyłkę. Przepisy obciążają kosztami przesyłki zwrotnej kupującego, o ile sprzedawca o tym poinformował. Wiele e-sklepów bierze je na siebie.
  • Odstępując od umowy, musisz złożyć stosowne oświadczenie. Możesz to zrobić pisemnie (listownie, pocztą elektroniczną) lub osobiście w lokalu przedsiębiorcy za potwierdzeniem dostarczenia. Gdy sprzedawca nie dostarczył ci formularza, masz prawo przygotować własne oświadczenie lub skorzystać z gotowego wzoru (znajdziesz go na www.uokik.gov.pl).
  • Zakup powinnaś odesłać w ciągu 14 dni od odstąpienia od umowy.

WAŻNE! Przepis o 14-dniowym prawie do odstąpienia od umowy dotyczy zakupów internetowych od przedsiębiorców. Jeśli kupujesz od osoby prywatnej, sprzedający nie musi przyjmować zwrotów. Wtedy możemy skorzystać z przepisów o rękojmi: jeśli towar jest wadliwy, możemy go zareklamować.

Czy zwracając produkty zamówione przez internet potrzebny jest paragon?

Sprzedawca nie ma prawa żądać dołączania paragonu lub faktury. Transakcję może zidentyfikować po numerze zamówienia lub płatności internetowej.

Nie musisz się martwić, jeśli nie masz fizycznego dowodu zakupu. Zwrot jest możliwy.

Kto ponosi koszt zwrotu zakupów online?

  • Zakup powinnaś odesłać na swój koszt, chyba że sprzedawca zgodził się go ponieść lub nie uprzedził cię wcześniej o tym, że za to płacisz.
  • Zwrot kosztów wysyłki następuje według najniższej opcji proponowanej przez sprzedawcę.
  • Przedsiębiorca może na własny koszt odebrać towar, gdy umowa została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa, a charakter zakupionego towaru uniemożliwia odesłanie go zwykłą pocztą (np. ma duże rozmiary).

Ile czasu ma sprzedawca na zwrot pieniędzy?

  • Sprzedawca ma obowiązek nie później niż w ciągu 14 dni od otrzymania twojego oświadczenia zwrócić ci pieniądze za zakupiony towar. Powinien to zrobić w taki sam sposób, w jaki ty dokonałaś płatności (gotówką, kartą).

Jaki towar kupiony przez internet można zwrócić?

Poza wyjątkami, o których mowa w Ustawie o prawach konsumenta (patrz poniżej), zwrócić można każdą rzecz kupioną poza lokalem przedsiębiorcy. Ważne, by nie nosiła śladów użytkowania. Co to znaczy? Ubranie czy buty możesz śmiało przymierzyć, ale nie wolno odczepiać metki ani iść w nich „na jedno wyjście”.

W miarę możliwości zwracana rzecz powinna być zapakowana w oryginalne opakowanie (sklep może to zastrzec, np. w przypadku butów, AGD).

Jednak sklep nie może uzależniać przyjęcia towaru od przesłania go w oryginalnym opakowaniu, o ile nie jest ono przedmiotem sprzedaży.

Zakupy na odległość  czego nie można zwrócić?

Nie możesz zwrócić m.in. towarów:

  • o krótkiej dacie przydatności do spożycia
  • wymagających opakowania dla higieny i zdrowia, o ile zostało ono naruszone (np. odpakowanych soczewek kontaktowych).
  • nagrań dźwiękowych, wizualnych i programów komputerowych zaplombowanych lub zapakowanych w folię ochronną, jeśli została naruszona
  • Rzeczy wykonanych wg specyfikacji konsumenta lub zindywidualizowanych (np. biżuteria z grawerem, szafka na wymiar).
  • Nośników odpieczętowanych po dostarczeniu (np. płyty CD, DVD, gry czy oprogramowanie komputerowe).

Czytaj więcej