Rzecznik Praw Pacjenta – kiedy się do niego zgłosić i jak skorzystać z jego pomocy?
Fot. 123rf/picsel

Rzecznik Praw Pacjenta – kiedy się do niego zgłosić i jak skorzystać z jego pomocy?

Na pomoc Rzecznika Praw Pacjenta możesz liczyć, gdy naruszone zostały twoje prawa jako pacjenta, np. lekarz nie udzielił ci przystępnej informacji o twoim zdrowiu albo masz problem z uzyskaniem kopii swojej dokumentacji. W jaki sposób możesz ubiegać się o interwencję Rzecznika Praw Pacjenta? Oto niezbędne informacje. 

Rzecznik Praw Pacjenta – czym się zajmuje?

Zadaniem Rzecznika Praw Pacjenta jest dbanie o przestrzeganie praw pacjentów przez wszystkie placówki medyczne.

Rzecznik Praw Pacjenta może występować w sprawach cywilnych dotyczących naruszenia praw pacjenta z urzędu lub na wniosek strony.

Może żądać wszczęcia postępowania lub brać udział w toczącym się postępowaniu na prawach przysługujących prokuratorowi. Tego typu pomocy udziela zwłaszcza wtedy, gdy pacjent sam nie jest w stanie skutecznie dochodzić swoich roszczeń.

Kto może skorzystać z pomocy Rzecznika Praw Pacjenta?

Każdy pacjent ma prawo zwrócić się do rzecznika z wnioskiem o wystąpienie w jego imieniu do sądu albo wzięcie udziału w toczącym się już postępowaniu cywilnym dotyczącym naruszenia praw pacjenta. Co prawda rzecznik udziela pomocy tylko w wybranych sprawach, jednak każda taka prośba jest szczegółowo analizowana.

Do pacjentów, którymi rzecznik zajmuje się w szczególności, należą dzieci oraz osoby starsze. Uczestniczy na przykład w sprawach, kiedy za późno wykonano badanie KTG, mimo że kobieta ciężarna zgłaszała brak ruchów dziecka czy gdy pomimo badań nie wykryto u pacjenta złamania kości.

Jak skorzystać z pomocy Rzecznika Praw Pacjenta?

Aby rzecznik zajął się twoją sprawą:

  • złóż do niego wniosek zawierający opis sprawy
  • dołącz kopie najważniejszych dokumentów
  • wyślij pocztą na adres:
    Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, ul. Młynarska 46; 01-171 Warszawa lub e-mailem na adres [email protected] lub za pośrednictwem platformy ePuap.

Z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta możesz skontaktować się także telefonicznie: 900 190 590. Infolinia czynna jest w dni powszednie w godz. od 8.00 do 18.00. Połączenie jest bezpłatne niezależnie od tego, czy dzwonisz z telefonu stacjonarnego, czy z komórkowego.

Poradę można uzyskać również osobiście:

  • w poniedziałki od 9.00 do 18.00
  • od wtorku do piątku od 9.00 do 15.00

Na spotkanie najlepiej się zapisać. Można to zrobić, wysyłając e-mail: [email protected] lub telefonicznie (22 532-82-43) – wówczas zostanie wyznaczony konkretny dzień i godzina.

 

Czytaj więcej