Błąd lekarski a prawa pacjenta – odpowiedzialność lekarza, odszkodowanie
Fot. 123rf/picsel

Błąd lekarski a prawa pacjenta – odpowiedzialność lekarza, odszkodowanie

Jeśli lekarz dopuści się zaniedbania lub popełni błąd w sztuce medycznej, pacjent ma prawo domagać się rekompensaty za poniesioną szkodę. Może zaskarżyć lekarza lub placówkę medyczną, w której odbywało się leczenie. Komu i w jaki sposób należy zgłosić, że został popełniony błąd w leczeniu?

W ostatnich latach coraz częściej mówi się o błędach i zaniedbaniach popełnianych przez personel medyczny. Nie znaczy to, że zjawisko pojawiło się nagle, raczej wzrosła świadomość pacjentów co do własnych praw i co do obowiązków służby zdrowia.

Błąd lekarski, błąd medyczny – czym się różnią?

Błąd medyczny, błąd lekarski, błąd w sztuce lekarskiej to nieumyślne działanie (zaniedbanie, zaniedbanie) lekarza lub innych osób personelu medycznego, które wyrządza szkodę pacjentowi.

Błąd lekarski jest błędem spowodowanym przez lekarza, i na etapie diagnozy, i w trakcie leczenia (nie jest jednak tym samym co niepowodzenie w leczeniu). 

Błąd medyczny to błąd spowodowany przez pracownika placówki medycznej, a więc nie tylko lekarza, ale np. przez pielęgniarkę, fizjoterapeutę, farmaceutę, ratownika.

Do kogo złożyć skargę na lekarza?

Jeżeli wobec ciebie lub bliskiej ci osoby dopuszczono się błędu w leczeniu, należy przede wszystkim zgłosić skargę do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Izby Lekarskiej, którego biura znajdują się przy Izbach Lekarskich.

Obowiązkiem rzecznika jest dokładne zbadanie sprawy i – jeśli jest to uzasadnione – złożenie wniosku o ukaranie lekarza lub placówki medycznej do Okręgowego Sądu Lekarskiego. To rzecznik decyduje o tym, czy sprawę umorzyć, czy też skierować ją do sądu.

Sąd może ukarać lekarza naganą, zawieszeniem lub pozbawieniem prawa wykonywania zawodu. 

Odrzucenie skargi pacjenta

Jeśli skargi pacjenta zostaną odrzucone, może on odwołać się do Naczelnego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej, oraz do Naczelnego Sądu Lekarskiego. To samo prawo przysługuje oskarżonemu lekarzowi.

Pozew cywilny z powodu błędu lekarza

Nawet jeśli rzecznik umorzy sprawę, nie należy się zniechęcać. Oprócz postępowania przed Sądem Lekarskim, można wnieść pozew cywilny o odszkodowanie i zadośćuczynienie. Jak to zrobić?

  • Na dochodzenie swoich roszczeń pacjent ma 3 lata od momentu, kiedy dowiedział się o poniesionej szkodzie. Prawo do złożenia pozwu ma poszkodowany oraz, w wypadku jego śmierci, rodzina.
  • Pozew należy złożyć w sądzie w miejscowości, gdzie znajduje się siedziba pozwanego (np. szpitala).
  • Optymalnym rozwiązaniem jest zaangażowanie adwokata, który będzie reprezentował poszkodowanego przed sądem. Jeżeli nie stać nas na taki wydatek, możemy zwrócić się do sądu o zwolnienie od kosztów sądowych i o ustanowienie adwokata z urzędu.
  • Pacjent, który chce skierować do okręgowego sądu cywilnego sprawę przeciw lekarzowi lub placówce medycznej, powinien dołączyć do pozwu m.in.: rachunki za leki, sprzęt rehabilitacyjny oraz określić w nim wysokość odszkodowania, jakiego się domaga.

Odszkodowanie i  zadośćuczynienie za błąd lekarski

  • Odszkodowania można się domagać, jeżeli doszło do uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia, utraty zdolności do pracy, a także innych strat i wydatków powstałych w związku ze złym leczeniem.
  • Natomiast zadośćuczynienia można się domagać w przypadku doznanego cierpienia fizycznego i moralnego.

Odszkodowania i zadośćuczynienia są wypłacane z budżetu placówek medycznych, w których dokonano błędów lub zaniedbań.

Błąd lekarski – gdzie szukać pomocy?

Możesz poprosić o pomoc Stowarzyszenie Pacjentów Primum Non Nocere, którego celem jest pomoc ofiarom błędów lekarskich. Kontakt ze stowarzyszeniem można nawiązać wypełniając formularz na stronie internetowej lub dzwoniąc pod nr tel. 601546347.

 

Czytaj więcej