Od stycznia 2023 nowi emeryci nie otrzymują już plastikowej mLegitymacji, ale elektroniczny dokument. Co z pozostałymi? Jak zacząć korzystać z mLegitymacji emeryta i jak się nią posługiwać? Czy wciąż można dostać plastikową mLegitymację emeryta i czy ta, którą mamy, będzie ważna? Co robić w przypadku zmiany danych, błędów w legitymacji lub zgubienia telefonu?
Spis treści
Od stycznia nowi emeryci nie otrzymują już plastikowej legitymacji, ale elektroniczny dokument. Co z pozostałymi? I jak to działa?
Wątpliwości jest wiele. Cyfryzacji obawiają się zwłaszcza osoby słabiej oswojone z internetem. Wyjaśniamy szczegóły tej rewolucji.
Z mLegitymacji może korzystać każdy emeryt czy rencista – wyświetli ją na telefonie, przy użyciu bezpłatnej aplikacji mObywatel (do pobrania ze sklepów z aplikacjami: GooglePlay lub AppStore). WAŻNE! By z niej korzystać, trzeba mieć Profil zaufany!
W aplikacji wystarczy wybrać opcję „Dodaj swój pierwszy dokument” (jeśli korzystasz z aplikacji, zaktualizuj ją i wybierz: „Dodaj dokument”). Z listy wybieramy „Legitymacja emeryta-rencisty”.
Ci, którzy pobierali świadczenia przed 1 stycznia 2023 r. otrzymali mLegitymację automatycznie – nie trzeba składać żadnych wniosków!
Wystarczy zainstalować aplikację mObywatel i wykonać powyższe kroki. Na ekranie smartfona wyświetli się dokument. Działa tak, jak tradycyjny: okazując go na ekranie telefonu, osoba uprawniona potwierdzi, że jest emerytem lub rencistą i skorzysta z ulg i uprawnień jej przysługujących, np. zniżek na bilety.
Emeryci lub renciści, którzy chcą otrzymać tradycyjną legitymację w formie karty, muszą złożyć wniosek w swoim oddziale ZUS-u (formularz ERL – do pobrania z zus.pl i w każdym oddziale).
Tak, wszystkie plastikowe legitymacje, którymi posługiwaliśmy się dotąd, zachowują ważność – bezterminowo lub zgodnie z terminem ważności. Kolejna zostanie wydana już mLegitymacja. Jeśli to problem, trzeba wnioskować o plastikową.
mLegitymacja podlega wymianie. Dzieje się tak w przypadku zmiany istotnych danych, np. nazwiska, rodzaju świadczenia, numeru oddziału NFZ i po upływie terminu ważności (w przypadku rent przyznanych okresowo). Trzeba złożyć wniosek do ZUS.
Należy skontaktować się z najbliższym oddziałem ZUS-u lub zgłosić to przez Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS: +48 22 560 16 00 (pon-pt, 7:00-18:00).
Zaleca się, by zastrzec dokumenty przechowywane w aplikacji w przypadku zgubienia czy kradzieży telefonu. Można to zrobić, dzwoniąc pod numer: +48 422 53 54 74.