7 ważnych pytań o mLegitymację emeryta. Jak się nią posługiwać i co zrobić, gdy zgubimy telefon?
Z mLegitymacji może korzystać każdy emeryt czy rencista za pomocą aplikacji w telefonie
Fot. 123rf.com

7 ważnych pytań o mLegitymację emeryta. Jak się nią posługiwać i co zrobić, gdy zgubimy telefon?

Od stycznia 2023 nowi emeryci nie otrzymują już plastikowej mLegitymacji, ale elektroniczny dokument. Co z pozostałymi? Jak zacząć korzystać z mLegitymacji emeryta i jak się nią posługiwać? Czy wciąż można dostać plastikową mLegitymację emeryta i czy ta, którą mamy, będzie ważna? Co robić w przypadku zmiany danych, błędów w legitymacji lub zgubienia telefonu?

 

Od stycznia nowi emeryci nie otrzymują już plastikowej legitymacji, ale elektroniczny dokument. Co z pozostałymi? I jak to działa?

Wątpliwości jest wiele. Cyfryzacji obawiają się zwłaszcza osoby słabiej oswojone z internetem. Wyjaśniamy szczegóły tej rewolucji.

1. Jak zacząć korzystać z mLegitymacji emeryta?

Z mLegitymacji może korzystać każdy emeryt czy rencista – wyświetli ją na telefonie, przy użyciu bezpłatnej aplikacji mObywatel (do pobrania ze sklepów z aplikacjami: GooglePlay lub AppStore). WAŻNE! By z niej korzystać, trzeba mieć Profil zaufany!

W aplikacji wystarczy wybrać opcję „Dodaj swój pierwszy dokument” (jeśli korzystasz z aplikacji, zaktualizuj ją i wybierz: „Dodaj dokument”). Z listy wybieramy „Legitymacja emeryta-rencisty”.

Ci, którzy pobierali świadczenia przed 1 stycznia 2023 r. otrzymali mLegitymację automatycznie – nie trzeba składać żadnych wniosków!

2. Jak się posługiwać mLegitymacją emeryta?

Wystarczy zainstalować aplikację mObywatel i wykonać powyższe kroki. Na ekranie smartfona wyświetli się dokument. Działa tak, jak tradycyjny: okazując go na ekranie telefonu, osoba uprawniona potwierdzi, że jest emerytem lub rencistą i skorzysta z ulg i uprawnień jej przysługujących, np. zniżek na bilety.

3. Czy wciąż można dostać plastikową mLegitymację emeryta?

Emeryci lub renciści, którzy chcą otrzymać tradycyjną legitymację w formie karty, muszą złożyć wniosek w swoim oddziale ZUS-u (formularz ERL – do pobrania z zus.pl i w każdym oddziale).

4. Czy ta mLegitymacja emeryta, którą mamy, będzie ważna?

Tak, wszystkie plastikowe legitymacje, którymi posługiwaliśmy się dotąd, zachowują ważność – bezterminowo lub zgodnie z terminem ważności. Kolejna zostanie wydana już mLegitymacja. Jeśli to problem, trzeba wnioskować o plastikową.

5. Co zrobić z mLegitymacją emeryta w razie zmiany danych?

mLegitymacja podlega wymianie. Dzieje się tak w przypadku zmiany istotnych danych, np. nazwiska, rodzaju świadczenia, numeru oddziału NFZ i po upływie terminu ważności (w przypadku rent przyznanych okresowo). Trzeba złożyć wniosek do ZUS.

6. Co zrobić z mLegitymacją emeryta jeśli dokument zawiera błędy?

Należy skontaktować się z najbliższym oddziałem ZUS-u lub zgłosić to przez Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS: +48 22 560 16 00 (pon-pt, 7:00-18:00).

7. Co zrobić, gdy zgubimy telefon z mLegitymacją emeryta?

Zaleca się, by zastrzec dokumenty przechowywane w aplikacji w przypadku zgubienia czy kradzieży telefonu. Można to zrobić, dzwoniąc pod numer: +48 422 53 54 74.

grafika mlegitymacja

 

 

Czytaj więcej