Znajomość swoich praw ułatwia życie i chroni nas przed kłopotami. Przypominamy o przepisach, które mogą być wyjątkowo przydatne w okresie świąt Bożego Narodzenia. To czas szczególny – więcej podróżujemy, częściej robimy zakupy w sieci, jesteśmy obdarowywani prezentami, a w razie choroby możemy mieć kłopot z dotarciem do swojego lekarza. Jakie przepisy mogą nam pomóc w różnych świątecznych sytuacjach?
Boże Narodzenie to czas radości, kupowania prezentów, odwiedzin bliskich osób. Nie mamy wtedy ochoty na żadne niespodziewane komplikacje, ale one mogą się zdarzyć. Lepiej wiedzieć, jak postępować, kiedy nie spodoba Ci się prezent i chcesz go zwrócić do sklepu, dostaniesz uszkodzoną przesyłkę, nagle zachorujesz lub będziesz miała problemy w podroży do bliskich. Przeczytaj koniecznie nasz poradnik!
Nie zawsze znasz gust osoby, którą chcesz obdarować. Może się zdarzyć, ze trafisz przysłowiową kulą w płot. Co wtedy? Nie ma problemu, gdy kupujesz przez internet lub z katalogu wysyłkowego: masz możliwość zwrotu kupionej rzeczy w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. A jeżeli sklep na swojej stronie nie informuje o tym prawie, to termin na odstąpienie wydłuża się aż do 12 miesięcy!
Inaczej jest w sklepach stacjonarnych. Sprzedawca nie musi przyjąć z powrotem zakupionej rzeczy tylko dlatego, że prezent okazał się nietrafiony. Ma obowiązek to zrobić tylko, gdy artykuł ma wadę. Nim coś kupisz, upewnij się czy i w jakim terminie zwrot będzie możliwy. Pamiętaj, że aby zwrócić rzecz, musisz mieć dowód zakupu (np. paragon), towar musi mieć metkę i nie może nosić śladów użycia.
Jeśli sklep nie przewiduje zwrotów, warto dopytać, czy możliwa będzie zamiana na inny artykuł (np. za dopłatą).
Ważne. W określonych przypadkach naruszenie zapieczętowanego opakowania uniemożliwia odstąpienie od umowy na odległość. Dotyczy to m.in. rzeczy związanych ze zdrowiem i higieną oraz nagrań i programów komputerowych.
Jeśli paczka jest zniszczona lub niekompletna albo, co gorsza, nie dotarła do adresata, trzeba to reklamować.
Reklamacje można zgłaszać w dowolnej placówce pocztowej. To prawo przysługuje nadawcy, zaś adresatowi – gdy przesyłka została mu już doręczona. Reklamację należy złożyć w ciągu 12 miesięcy od nadania przesyłki. Można to zrobić osobiście lub on-line za pomocą formularza (dostępny na stronie www.poczta-polska.pl). Za źle wykonaną usługę pocztową przysługuje odszkodowanie.
Gdy przesyłka nosi widoczne ślady uszkodzenia, należy wraz z kurierem podpisać protokół szkody, który jest podstawą do dalszych roszczeń. Jeśli natomiast stwierdziłaś już po odjeździe kuriera, że zawartość paczki jest uszkodzona, masz 7 dni na zgłoszenie tego firmie kurierskiej. Kurier przywiezie oświadczenie, które trzeba będzie podpisać. Każda firma kurierska ma swoje własne procedury reklamacyjne i wymaga nieco innych dokumentów, dlatego warto to sprawdzić na jej stronie.
Jeśli przesyłka umieszczona w paczkomacie jest uszkodzona, jak najszybciej skontaktuj się z infolinią In Post dzwoniąc pod numer: 722 444 000 lub 746 600 000.
Niedyspozycje zdrowotne, zwłaszcza żołądkowe, to norma w tym okresie. Pół biedy, gdy to tylko kwestia przejedzenia, ale zdarzają się też ataki poważniejszych chorób. Wtedy trzeba szukać lekarza. Gdzie?
Jeśli choroba przytrafi ci się na wyjeździe, nie obowiązuje rejonizacja. W ramach ubezpieczenia masz prawo do pomocy całodobowej i na SOR w całym kraju.
Gmina ma obowiązek ustalić świąteczne dyżury aptek – znajdziesz je na stronie internetowej starostwa lub gminy; powinny być też umieszczone w witrynach najbliższej apteki.
Wybierasz się na święta do rodziny mieszkającej w innym mieście, a może w innym kraju? Zwłaszcza zimą mogą zdarzyć się niemiłe niespodzianki.
Jeśli twój pociąg opóźnił się o co najmniej 60 minut, możesz starać się o odszkodowanie na podstawie przepisów unijnych.
Wynosi ono:
Reklamację w sprawie opóźnienia pociągu można złożyć w kasie biletowej lub punkcie obsługi przewoźnika albo wysłać pocztą (listem poleconym). Powinna zostać rozpatrzona w ciągu 30 dni.
Jeśli przewoźnik reklamacji nie uzna, zwróć się do Rzecznika Praw Pasażera Kolei o wszczęcie postępowania polubownego (szczegóły na www.pasazer.gov.pl) lub wystąp do sądu.
Możesz też złożyć skargę do Urzędu Transportu Kolejowego (pisemnie, przez formularz zgłoszeniowy lub mailowo: [email protected]). Odszkodowanie może zostać wypłacone w formie bonu lub kuponu. Gotówkę otrzymasz tylko wtedy, gdy wyraźnie zaznaczysz to w swoim wniosku.
Uwaga! Nie dostaniesz odszkodowania, gdy jego wartość będzie niewielka: nie przekroczy kwoty 4 euro.
Zaśnieżony pas startowy czy silny wiatr mogą uniemożliwić start samolotu i spowodować jego opóźnienie. W takiej sytuacji przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom opiekę w postaci bezpłatnych posiłków i napojów oraz dwóch rozmów telefonicznych i maili, a także noclegu, gdyby oczekiwanie na lot wymagało spędzenia nocy na lotnisku.
Ważne. Odszkodowanie niestety nie zostanie ci wypłacane, jeśli przewoźnik udowodni, że opóźnienie (odwołanie) było spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, na które nie miał wpływu.
Choć 25 i 26 grudnia, a także 1 i 6 stycznia są ustawowo wolne, to pracownicy niektórych branż nie mogą cieszyć się świętami. Dotyczy to osób zatrudnionych np. w komunikacji, transporcie, gastronomii, hotelach, szpitalach, na stacjach benzynowych, w ochronie. Pamiętaj, że jeśli pracujesz w święto lub w niedzielę, przysługuje ci dzień wolny.
Pracodawca musi go udzielić:
Jeśli nie masz wolnego, przysługuje ci dodatek do pensji w wysokości 100 proc. wynagrodzenia wg twojej stawki godzinowej za każdą godzinę pracy w święto.