Zakupy przez Internet z roku na rok mają coraz więcej zwolenników. To łatwa i szybka forma kupowania produktów, ale jednocześnie jest to pole działania wielu oszustów. Na co zwrócić uwagę podczas zakupów online i jak nie dać się oszukać? Jak sprawdzić wiarygodność sklepu i jak przeprowadzić bezpieczną płatność? Sprawdź, jakie masz prawa i gdzie szukać pomocy w razie oszustwa.
Spis treści
Kupować bez wychodzenia z domu możesz niemal wszystko: kosmetyki, odzież, obuwie, wyposażenie ogrodu, sprzęty AGD czy RTV, a nawet jedzenie. Teoretycznie wiesz, jak to działa. Wchodzisz do sklepu internetowego, klikasz, zamawiasz i już. Proste. Ponieważ jednak oszustów w sieci nie brakuje, warto przypomnieć sobie podstawowe zasady rządzące takimi zakupami.
Staraj się korzystać ze znanych platform zakupowych lub sklepów, które funkcjonują także w realu. Jeśli jednak znajdziesz ofertę sklepu, którego nie znasz, zanim coś w nim kupisz:
To najważniejsze informacje, w których sprzedawca zawarł twoje prawa, dlatego warto je znać, aby uniknąć nieporozumień. Przeczytaj regulamin uważnie, samo „rzucenie okiem” nie wystarczy.
Kupując w sieci, możesz spokojnie przeczytać informacje o produkcie, nie czując presji ze strony sprzedawcy. Zapoznaj się z całym opisem oferty i przejrzyj dołączone do niej zdjęcia. Raczej nie korzystaj ze sprzedawców, którzy posługują się bardzo niskiej jakości zdjęciami, jak też tych, którzy lakoniczny opis produktu łączą ze zdjęciami doskonałej jakości.
Unikaj ofert podejrzanie atrakcyjnych cenowo. Znalazłaś markowy towar za połowę ceny? To może być oszustwo! W ten sposób cyberprzestępcy usiłują skłonić nas do zakupów. Jeśli szukasz konkretnej rzeczy i znajdziesz tylko jedną ofertę z dużą zniżką, to lepiej w nią nie klikaj, bo możesz stracić pieniądze i nie zobaczyć zakupu.
To ważne zwłaszcza gdy zamierzasz kupić prezent i zależy ci na czasie. W internecie działa coraz więcej firm wysyłających towar prosto z Chin, a to oznacza, że na przesyłkę będziesz musiała poczekać kilka tygodni. Dobrze to mieć na uwadze, przy składaniu zamówienia. Jeśli sprzedawca nie podaje informacji na temat terminu dostawy, warto się z nim skontaktować i dopytać, kiedy możesz liczyć, że dostaniesz to, co chcesz zamówić.
Przede wszystkim przyjmij zasadę, że zakupy w sieci robisz tylko z własnego komputera, telefonu lub tabletu. Unikaj komputerów w pracy, kafejek internetowych i sieci Hotspot, w których można łatwo przejąć twoje dane, w tym te dotyczące karty kredytowej. Zakupy online oferują wiele metod płatności. Najpopularniejsze to: – płatność z góry przelewem, – przy użyciu karty, – płatność za pobraniem, czyli przy odbiorze. Zawsze weryfikuj stronę, na której się logujesz. Sprawdź dokładnie jej adres i upewnij się, że obok niego jest symbol zielonej kłódki świadczący o działającym protokole szyfrowania SSL.
Ważne!
Najbezpieczniej płacić kartą, bo obowiązuje procedura charge back (obciążenie zwrotne). Jeśli zostaniesz oszukana przez sklep internetowy, możesz zgłosić to do banku, a ten w ramach procedury charge back zwróci ci pieniądze.
To ostatnio popularna metoda wyłudzania pieniędzy. Polega na wysłaniu SMS-a z informacją, że musisz dopłacić niewielką kwotę (zwykle kilkadziesiąt groszy) rzekomo na rzecz firmy kurierskiej lub poczty. Jeśli tego nie zrobisz, paczka nie zostanie dostarczona. Nie wchodź na podany w SMS-ie link – to oszustwo! Nie dość, że stracisz pieniądze to złodziej uzyska także dojście do twoich danych osobowych czy do twojego konta bankowego.
Jeśli zakupiony produkt ci nie odpowiada, możesz go zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Ale uwaga – nie może on nosić śladów użytkowania. Masz jednak prawo go obejrzeć czy przymierzyć. Informacje na temat tego, jak dokonać zwrotu, znajdziesz w przekazanych ci wraz z paragonem dokumentach lub na stronie internetowej sklepu. Możesz też skontaktować się bezpośrednio ze sprzedawcą.
W razie problemów ze zwrotem, możesz skontaktować się z infolinią konsumencką –801 440 220, 22 290 89 16 (czynna 8.00–18.00) lub poprosić o pomoc miejskiego (czy powiatowego) rzecznika konsumentów (adresy na www.uokik.gov.pl/pomoc.php).
Trafiłaś na oszusta? Zgłoś to policji! Jeśli przesyłka do ciebie nie dotrze lub klikniesz w podejrzany link i podasz dane do konta, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim bankiem i poproś o zablokowanie konta.
Złóż też reklamację, która uruchomi mechanizm chargeback. Koniecznie powiadom policję. O fakcie oszustwa poinformuj także CERT Polska (na stronie www.incydent.cert.pl). To instytucja zajmująca się bezpieczeństwem w sieci. Wiadomość o nieuczciwym sprzedawcy podaj też w sieci. To uchroni przed nim innych klientów.
Nie możesz oddać towarów:
Prawo do odstąpienia nie działa też w przypadku:
Ponadto nie możesz zwrócić nagrań dźwiękowych, wizualnych i programów komputerowych zaplombowanych lub zapakowanych w folię ochronną, która została naruszona.