Zdarza Ci się kupować różne produkty przez telefon? Sprawdź, kiedy taka umowa kupna-sprzedaży jest ważna i co zrobić, żeby ją zawrzeć. Kiedy nie możesz się rozmyślić i musisz dokonać zapłaty za produkt? Dowiedz się, czy można zwrócić towar zakupiony przez telefon i w jakim terminie można to zrobić.
Jest to jedna z umów zawieranych na odległość (poza siedzibą przedsiębiorcy). Pamiętaj, że jeżeli sprzedawca towaru czy usługi nie dopilnuje określonych formalności, umowa nie będzie wiążąca!
UWAGA! Jeśli przedstawiciel firmy, dzwoniąc z ofertą, poinformuje nas, że rozmowa jest nagrywana, a my wyrazimy na to zgodę i ustnie potwierdzimy akceptację warunków umowy, nie musi już wysyłać nic pocztą ani e-mailem, a my nie będziemy mogli z niej zrezygnować. Jeśli się rozmyślimy, trzeba poczekać na dostawę i skorzystać z 14-dniowego prawa odstąpienia od umowy.
Najważniejsza zasada dotycząca umów zawieranych tą metodą mówi, że do jej skutecznego zawarcia nie wystarczy zgoda klienta wyrażona w trakcie rozmowy telefonicznej. Przedsiębiorca musi potwierdzić warunki zakupu na tzw. trwałym nośniku i poczekać na ich akceptację. Dopiero wtedy umowa kupna-sprzedaży jest wiążąca, tzn. sprzedawca może wysłać towar i egzekwować zapłatę.
Co ważne, strona internetowa, na której firma zamieszcza warunki umowy wg przepisów, nie jest trwałym nośnikiem (bo przedsiębiorca w każdej chwili może zmienić jej treść). Jeśli więc nie otrzymałaś umowy zakupu pakietu medycznego (np. mailem lub pocztą) ani nie potwierdziłaś akceptacji warunków umowy, nie została ona zawarta.
Towar kupiony na odległość (telezakupy, przez telefon, internet), zawsze podlega zwrotowi, ale w ciągu 14 dni od otrzymania przesyłki. Nie trzeba nawet podawać powodu. Należy odesłać produkt (nie może być używany!) z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy.
Ważne! Jeśli firma nie poinformowała nas o prawie do odstąpienia od umowy, to 14-dniowy termin nie obowiązuje, możemy odesłać nieużywany towar później.