Za pomocą Blika zapłacisz za zakupy w internecie i w zwykłym sklepie – tu także zbliżeniowo, zrobisz przelew na numer telefonu, wpłacisz i wypłacisz gotówkę w bankomacie. A to nie wszystko. Co ważne, Blik działa nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Nie używasz? Sprawdź, co jest potrzebne, by korzystać z Blika i jak to się robi.
Płatności bezgotówkowe przy pomocy kodu Blik są coraz bardziej popularne. Nic dziwnego - idąc na zakupy nie potrzebujesz portfela ani karty płatniczej - wystarczy telefon. Chcesz z niego korzystać, ale nie wiesz, jak to zrobić? Sprawdź, czy możesz używać Blika i jak dokonywać transakcji.
Dostęp do Blika oferuje 18 banków. Jeśli masz rachunek w jednym z nich, a do tego smartfon z Androidem albo Apple iPhone, zainstaluj na nim aplikację mobilną swojego banku. To w niej znajdziesz Blika. Ustawiony podczas instalacji kod PIN będzie służył do zatwierdzania transakcji Blikiem.
Podczas realizowania transakcji Blikiem telefon zwykle musi mieć połączenie z internetem – przez sieć komórkową (włączona transmisja danych w smartfonie) lub przez Wi-Fi. Ale np. płatności zbliżeniowe są możliwe, nawet gdy telefon jest offline.
Banki obsługujące Blika to: Alior, ING, Millennium, mBank, Santander, PKO BP, Getin Bank, Credit Agricole, Noble Bank, BNP Paribas, Bank Pekao, banki spółdzielcze SGB, Grupa BPS, Nest Bank, Bank Pocztowy, Bank Spółdzielczy w Brodnicy, BOŚ i Citi Handlowy. Zakres funkcji Blika zależy od Banku.
Są ekspresowe – gdy płacimy za zakupy, wystarczy odblokować telefon i zbliżyć do terminala. I to nie tylko w Polsce, za granicą zapłacimy tak na terminalach z logo Mastercard. Ważne, że płatność dojdzie do skutku, nawet gdy nie ma zasięgu i nie mamy na telefonie łączności z internetem.
Jak aktywować tę funkcjonalność? Zbliżeniowy Blik jest dostępny w aplikacjach 6 banków: Alior, Millennium, ING, mBank, PKO BP i Santander. Potrzebny jest smartfonach z Androidem. Telefony muszą być wyposażone w NFC. Nie jest wymagana żadna karta płatnicza.
Aktywacja w poszczególnych bankach może się nieznacznie różnić, my sprawdziliśmy to w aplikacji IKO banku PKO BP. Po zalogowaniu się wybieramy Blik i opcję Płatności zbliżeniowe Blik. Pojawi się ekran Źródło płatności zbliżeniowych w IKO z etykietą Blika – klikamy Potwierdź. W kolejnym oknie można wybrać konto, z którego chcemy płacić Blikiem (jeśli mamy kilka) i sposób potwierdzania transakcji – do wyboru Odblokowanie ekranu (np. odciskiem palca, PIN-em do telefonu) albo PIN do IKO. Klikamy Włącz i gotowe.
Trzeba tylko pamiętać, by w ustawieniach telefonu włączyć funkcję NFC. Jeśli mamy założoną blokadę ekranu, to cała transakcja sprowadzi się do dwóch gestów: odblokuj i zbliż, chyba że chodzi o wysoką kwotę – wtedy może być konieczne potwierdzenie PIN-em aplikacji.
Płacąc w kasach samoobsługowych, jako formę płatności należy wybrać kartę, bo jeśli wskażemy „Blik”, system zażąda, by podać kod Blika.
Transakcje Blikiem w podstawowej formie opierają się na generowanym w smartfonie jednorazowym 6-cyfrowym kodzie. Wyświetli się on, gdy w aplikacji każdego z 18 wymienionych banków wybierzemy opcję (ikonkę) Blika, i jest ważny do 2 minut, np. w IKO przez 1 min i 45 s.
Kodem Blik zapłacimy za zakupy i usługi w internecie, w większości sklepów stacjonarnych, w automatach z biletami. Zaledwie w 4 dni od ostatniego Black Friday do Cyber Monday (26-29.11.2021) za pomocą Blika zrealizowano w sieci aż 8,8 mln transakcji na łączną kwotę 1,2 mld zł.
Płatność kodem sprawdza się w nietypowych sytuacjach. Np. dziecko wyszło bez portfela na zakupy? Gdy będzie przy kasie, podasz mu przez telefon kod Blik, który wpisze na terminalu, a Ty u siebie w smartfonie zatwierdzisz operację.
Zaletą tej usługi jest to, że do realizacji transakcji nie trzeba znać numeru konta drugiej osoby – wystarczy numer telefonu. W ten sposób można prosto i szybko zasilić czyjeś konto, oddać dług czy rozliczyć się np. ze znajomymi, gdy chcemy podzielić się rachunkiem w kawiarni albo robimy zrzutkę na prezent – jedna osoba reguluje rachunek, a pozostałe przesyłają składkę na jej telefon.
Można przesłać pieniądze na numer telefonu osoby, która ma konto w innym banku. Liczy się tylko, by obie strony transakcji miały w swoich aplikacjach bankowych funkcję Przelew na telefon Blik, a oferuje ją 12 banków.
Aby odbierać przelewy Blik, trzeba w aplikacji banku wejść w Ustawienia Blik i włączyć taką opcję albo zarejestrować numer swojego telefonu w usłudze i potwierdzić PIN-em. Odtąd możemy odbierać i wysyłać przelewy.
Aby wysłać przelew, wybieramy w aplikacji banku opcję Przelew na telefon Blik (może być w oknie, gdzie wyświetla się kod Blik, na głównym ekranie albo w sekcji przelewy). W przypadku np. aplikacji IKO, zezwolenie na dostęp aplikacji do listy kontaktów sprawi, że osoby, które przyjmują przelew na telefon, będą w kontaktach oznaczane ikoną Blik. Wpisujemy numer telefonu odbiorcy albo wybieramy osobę z listy kontaktów, wpisujemy kwotę, klikamy Dalej/ Wyślij i zatwierdzamy transakcję – może być też konieczne potwierdzenie PIN-em. Pieniądze trafią na konto odbiorcy, który dostanie powiadomienie o zasileniu rachunku.
Banki umożliwiające Przelew na telefon Blik to: Alior, ING, Millennium, mBank, Santander, PKO BP, Getin Bank, Credit Agricole, Noble Bank, Bank Pekao, BOŚ i Citi Handlowy. ING, mBank, Getin i Noble Bank pozwalają także wysłać prośbę o przelew Blik.
To kolejna sytuacja, gdy używamy kodu Blik zamiast karty bankowej. Wszystkie banki oferujące Blika umożliwiają wypłatę gotówki Blikiem w ich bankomatach oraz w sieci PlanetCash i Euronet. W bankomacie wybieramy opcję Wypłaty Blik, podajemy kwotę, a w aplikacji banku wyświetlamy kod Blik, który wpisujemy w bankomacie i akceptujemy. Transakcję potwierdzamy PIN-em w aplikacji.
By wpłacić gotówkę, wybierasz we wpłatomacie Wpłatę Blik, wpisujesz kod Blik wyświetlony w aplikacji i zatwierdzasz PIN-em w aplikacji bankowej. Potem wkładasz pieniądze do wpłatomatu i gdy pokazana na ekranie kwota się zgadza, zatwierdzasz ją na ekranie. Takie wpłaty umożliwia 8 banków: Millennium, PKO BP, Getin, ING, Noble Bank, Bank Pekao, BNP Paribas i Nest Bank.
Wśród dodatkowych opcji jest np. płatność Blikiem w internecie bez kodu. Jeśli po dokonaniu standardowej płatności Blikiem z kodem dodasz sklep czy platformę sprzedażową/aukcyjną do „zapamiętanych” , „zaufanych” w aplikacji banku, to przy następnej płatności nie będziesz potrzebować kodu. Wybierzesz płatność Blikiem, klikniesz „zapłać”, a w smartfonie zatwierdzasz operację. Tę funkcjonalność oferuje 7 banków: Alior, ING, Millennium, mBank, Santander, PKO BP, Pekao SA.
Użytkownicy aplikacji PKO BP (IKO) w przypadku zakupów na Allegro mogą zrezygnować także z potwierdzania transakcji kodem w IKO. Wystarczy, że zostanie wybrana i zatwierdzona na Allegro.
Inne udogodnienia to np. czeki Blik, powtarzalne płatności, prośba o przelew na numer telefonu.
Blik to Polski System Płatności, który jest dostępny od 2015 roku. Według ostatnich kwartalnych danych, w III kw. 2021 r. użytkownicy Blika przeprowadzili blisko 200 mln transakcji o łącznej wartości prawie 27 mld zł. Najczęściej Blik był używany w internecie - 127 mln transakcji to były płatności online, a ich wartość wynosiła 15 mld zł. Drugie miejsce zajęły przelewy na telefon - było ich 32 mln na łączną kwotę 4 mld zł. W sklepach zapłaciliśmy 25 mln razy za zakupy o łącznej wartości 1,3 mld zł. Zaś 11 mln transakcji w bankomatach opiewało na sumaryczną kwotę 7 mld zł.
Pod koniec III kw. 2021 r. z tego systemu płatności korzystało 8,6 mln osób.
Rekord Blika padł w listopadzie 2021 r. - od 26.11 (Black Friday) do 29.11 (Cyber Monday) za pomocą Blika wykonano 11 mln transakcji o wartości 1,6 mld zł.