W święta, sylwestra, w Nowy Rok – wszystko działa inaczej. Również służba zdrowia. Jednak choroba nie wybiera. Gdzie się zgłosić, gdy zachorujemy, będąc u rodziny, z dala od swojej przychodni? Jak znaleźć placówkę otwartą w świąteczny dzień?
Spis treści
Nie dość, że to dni wolne dla wielu pracowników służby zdrowia, to jeszcze czas, gdy podróżujemy. Co robić, gdy nagle zachorujemy, albo chociażby rozboli nas ząb? Nie trzeba czekać kilku dni!
Bez obaw. Nawet poza miejscem zamieszkania możesz skorzystać ze świadczeń zdrowotnych dowolnej przychodni POZ. Najbliższa przychodnia nie powinna odmówić jednorazowego przyjęcia pacjenta tylko dlatego, że nie jest zarejestrowany.
W razie lżejszych, ale nagłych dolegliwości, w ramach podstawowej opieki zdrowotnej każdy ubezpieczony może więc zgłosić się do dowolnej przychodni, która ma umowę z NFZ, by uzyskać pomoc lekarską lub pielęgniarską. Przychodnia nie ma prawa wymagać, by pacjent zapłacił za wizytę! Żądanie jakichkolwiek opłat od pacjentów za usługi finansowane przez NFZ jest niezgodne z prawem.
Wciąż możliwe są teleporady. Jeśli jesteś daleko od domu i twój stan zdrowia nie wymaga osobistej wizyty u lekarza, w zwykły dzień możesz więc po prostu umówić się na teleporadę w swojej przychodni.
Przychodnie POZ są zamknięte wieczorami, w weekendy i dni wolne od pracy. W razie nagłego pogorszenia stanu zdrowia lub zachorowania pomocy udzieli wówczas dowolny punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Pełnią one dyżury w dni powszednie od godz. 18 do 8 rano i całodobowo w weekendy i święta – gdy POZ są zamknięte. Ich listę znajdziesz na stronie internetowej pacjent.gov.pl lub otrzymasz adres i telefon do najbliższego punktu, dzwoniąc na Telefoniczną Informację Pacjenta – 800 190 590.
W przypadku nagłego bólu zęba możesz skorzystać z dyżuru stomatologicznego. Placówki udzielają pomocy doraźnej: w dni powszednie od 19:00 do 7:00 dnia następnego oraz w soboty, niedziele i dni wolne od pracy – całodobowo. Listę dyżurów znajdziesz m.in. na stronie internetowej pacjent.gov.pl oraz otrzymasz adres najbliższego gabinetu, telefonując na TIP.
Nie ma znaczenia, czy to dzień powszedni, świąteczny wieczór, czy środek nocy. W razie wypadku albo stanu zagrożenia życia lub zdrowia wzywamy pogotowie (dzwoniąc na 112 lub 999) albo – jeśli to możliwe i bezpieczne – jedziemy na najbliższy SOR. Przypominamy, że nie w każdym szpitalu jest SOR. By sprawdzić, gdzie jest najbliższy oddział ratunkowy, wejdź na stronę internetową pacjent.gov.pl
Wciąż zbyt mało osób wie o tym rozwiązaniu. Porad medycznych udzielają tu profesjonalni medycy.
TPK jest telefonicznym odpowiednikiem nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, można tu zadzwonić w sytuacji nagłego zachorowania – gdy POZ nie pracują oraz w weekendy i święta – całodobowo.
Telefon odbierze konsultant, który zrobi wstępny wywiad, a potem połączy nas z pielęgniarką lub lekarzem. W ramach TPK otrzymasz poradę, receptę, skierowanie. Dla osób 75+ leki będą refundowane, młodsi pacjenci zapłacą 100 proc.
Numer na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu: 800 137 200