Gdy przechodzisz COVID-19 w domu... Jak złagodzić objawy choroby, ochronić bliskich i szybciej wrócić do pełni sił
Przechodząc zakażenie koronawirusem w domu możesz złagodzić objawy choroby
Fot. 123rf.com

Gdy przechodzisz COVID-19 w domu... Jak złagodzić objawy choroby, ochronić bliskich i szybciej wrócić do pełni sił

Statystyki pokazują, że zdecydowana większość Polaków przechodzi zakażenie koronawirusem w domowej izolacji. Jeżeli też należysz to tej grupy, mamy dla ciebie garść porad, jak złagodzić objawy choroby. Podpowiadamy też, jak uchronić bliskich przed chorobą i jak wrócić do pełni sił po zakażeniu COVID-19. Znajdziesz tu też informacje o testach na koronawirusa.

Większość osób przechodzi zakażenie koronawirusem łagodnie lub ma objawy przypominające grypę. Pobyt w szpitalu nie jest wówczas konieczny, możemy leczyć się w domu, korzystając ze wskazówek lekarza i naszych porad. Pamiętajmy jednak, że COVID-19 jest chorobą nieprzewidywalną i w każdym momencie nasz stan może się pogorszyć. Eksperci podkreślają, że jeśli podejrzewamy zakażenie, powinniśmy mieć wykonany test na koronawirusa. W przypadku pozytywnego wyniku, szybciej otrzymamy fachową pomoc, kiedy okaże się ona niezbędna. Nie zwlekajmy też w razie pogorszenia objawów z wezwaniem pomocy. Podpowiadamy, w jaki sposób samemu łagodzić objawy zakażenia koronawirusem, a kiedy powinniśmy dzwonić  po pogotowie. 

Koronawirus: jak zbić gorączkę?

Gorączka w przypadku COVID-19 występuje często, aczkolwiek nie zawsze. Jeśli chory ma podwyższoną temperaturę ciała, najczęściej ten objaw jest na początku infekcji COVID-19. Gdy czujesz się źle i temperatura ciała przekracza 38ºC, możesz obniżać gorączkę lekiem z ibuprofenem lub paracetamolem. Ibuprofen działa silniej niż paracetamol i ma też właściwości przeciwzapalne. Z kolei jeśli cierpisz na chorobę wrzodową żołądka lub zaburzenia krzepnięcia, bezpieczniejszy będzie paracetamol – jest też lepszym wyborem w przypadku dzieci. Pół godziny po zażyciu leku zmierz temperaturę, by sprawdzić, czy gorączka spada.

Jeśli przechodzisz COVID-19 w domu, mierz gorączkę co 6-8 godzin i w takim samym odstępie czasu przyjmuj leki przeciwgorączkowe. Przy COVID-19 gorączka może utrzymywać się przez 7 dni lub dłużej. Jeśli przekracza 40ºC, zadzwoń na pogotowie. Jeśli mierzysz gorączkę termometrem bezdotykowym, pamiętaj, że łatwo zafałszować wynik. Aby tego uniknąć, kwadrans przed pomiarem przebywaj w jednym pomieszczeniu, które ma stałą temperaturę, a jeśli masz silne poty – wytrzyj skórę.

Jak zapanować nad dusznością?

Pojawienie się lekkiej duszności z powodu COVID-19 nie powinno skłaniać do natychmiastowego szukania pomocy medycznej. Być może duszność wynika ze stresu i minie po kilku minutach. Zamiast wpadać w panikę, lepiej wziąć 15-20 głębokich wdechów. Pomoże podparta pozycja ciała, która zmniejszy wysiłek oddechowy. Jeśli stoisz, pochyl się delikatnie do przodu i podeprzyj łokcie na oparciu krzesła. Jeśli siedzisz, oprzyj łokcie na kolanach. Leżąc, przyjmij pozycję na boku z podparciem na poduszce, nigdy na płasko. 

COVID-19: czym złagodzić kaszel i ból gardła?

Kaszel to odruch obronny organizmu. Kaszel suchy (bezproduktywny) jest niekorzystny i osłabia pacjenta. Ulgę przyniosą syropy/tabletki z dekstrometorfanem (bez recepty), np. Dexapini, Acodin. Kaszel wilgotny (produktywny) oczyszcza drogi oddechowe z nadmiaru wydzieliny. Aby złagodzić kaszel, należy przyjmować leki rozrzedzające wydzielinę (najpóźniej do godz. 17.00), zawierające, np. acetylocysteinę, karbocysteinę, bromheksynę. Ulgę może przynieść herbata z miodem, rosół. Pomocne są: inhalacje, nacieranie pleców i klatki piersiowej olejkami eterycznymi.

Bolące gardło trzeba 1-2 razy dziennie płukać roztworem soli kuchennej (1/2 łyżeczki soli na 1 szkl. wody). Ból gardła złagodzi ssanie tabletek odkażających (dostępne bez recepty) lub spray znieczulający.

Jak usprawnić oddychanie?

W przypadku choroby staraj się oddychać przez nos, co zwiększa pobór tlenu i poprawia funkcję płuc. Nos filtruje powietrze z zanieczyszczeń, drobnoustrojów, alergenów i mikroorganizmów, nawilża i ogrzewa. Gdy oddychasz przez usta, zwiększa się liczba drobnoustrojów docierających do płuc. Aby nos spełniał swoją funkcję, powinien być dobrze nawilżony. 5-6 razy dziennie stosuj wodę morską do nosa.

Jeśli masz katar i stosujesz krople obkurczające z pochodnymi ksylometazoliny, odstaw je po 3-5 dniach, bo nadużywanie może prowadzić do polekowego nieżytu nosa. Można też nacierać plecy i klatkę piersiową maściami rozgrzewającymi z olejkami eterycznymi, stosować nawilżające nebulizacje z soli fizjologicznej/kwasu hialuronowego oraz inhalacje parowe. Do tych ostatnich można używać olejków udrażniających nos. Nawilżaj powietrze w pomieszczeniach – często wietrz mieszkanie i kładź ręczniki na kaloryfery.

Oprócz gorączki, duszności i kaszlu objawem COVID-19 jest utrata węchu i smaku, ale nie ma na to recepty. Trzeba być cierpliwym, bo zdolności te wracają po kilku tygodniach od wyzdrowienia. Gdy doskwiera biegunka, sięgnij po probiotyki i nawadniaj się. Pij dziennie 2,5-3 litry wysokozmineralizowanej wody mineralnej lub płynów bez cukru. Nie pij alkoholu, bo odwadnia i podnosi ciśnienie.

Zakażenie koronawirusem: jak kontrolować swój stan?

W przypadku COVID-19 ważnym elementem samoleczenia pacjenta w domu jest systematyczna kontrola temperatury i częstości oddechów. Norma to 16-20 oddechów w spoczynku na minutę. Przyspieszony oddech (> 30), świadczy o niewydolności oddechowej. Warto mieć w domu pulsoksymetr do mierzenia wysycenia krwi tlenem. Norma > 92-95, wynik poniżej 92 oznacza, że powinniśmy zadzwonić na pogotowie (należy uprzedzić operatora, że pacjent ma objawy koronawirusa lub potwierdzoną chorobę testem).

Jeśli czujesz ciężką duszność, która nasila się w spoczynku, silny ból w klatce piersiowej, nasilający się przy wdechu lub kaszlu, możesz mieć zapalenie płuc. Nie czekaj, aż przejdzie, zadzwoń na numer alarmowy 112 lub 999.

Jak przygotować się do e-wizyty?

Teleporada pozwala lekarzowi wstępnie ocenić stan zdrowia pacjenta, a od jej przebiegu zależy dalsze postępowanie. Ważne, by dobrze się do niej przygotować, by umieć odpowiedzieć na pytania lekarza. Przed rozmową z lekarzem:

  • Przygotuj listę objawów. Zwróć uwagę na wszystkie dolegliwości, nawet pozornie nieistotne.
  • Przygotuj nr PESEL, listę pytań do lekarza, listę chorób, na które cierpisz i leków, które zażywasz.

W trakcie rozmowy:

  • Udzielaj jak najrzetelniej informacji na temat swojego stanu zdrowia. Zapisuj wskazówki lekarza.
  • Jeśli lekarz stwierdzi, że objawy wskazują na zakażenie COVID-19, skieruje cię na test i doradzi, gdzie możesz go wykonać. Wynik sprawdzisz po zalogowaniu się na Internetowym Koncie Pacjenta.
  • Jeśli masz wynik pozytywny, lekarz zadzwoni do ciebie i podejmie decyzję o tym, czy pozostaniesz w izolacji domowej, wyśle cię do izolatorium lub skieruje do oddziału zakaźnego w szpitalu.

Chorujesz na COVID-19? Ochroń przed zakażeniem bliskich

146194563_m
Jeśli potwierdzono u ciebie zakażenie COVID-19, musisz pozostać na kwarantannie. Postaraj się też odizolować od pozostałych domowników
Fot. 123rf.com

COVID-19: jak długo pozostać w izolacji?

Okres inkubacji koronawirusa wynosi 1-14 dni, najczęściej ok. 5 dni. Badania wykazały, że osoby z lekkimi objawami infekcji zarażają nie dłużej niż 10-14 dni, a pacjenci przechodzący chorobę ciężko – nawet do 20 dni. Izolacja w warunkach domowych zaczyna się w dniu otrzymania pozytywnego wyniku testu. Czas trwania izolacji zależy od stanu zdrowia.

Jeśli nie mamy objawów, między 8. a 10. dniem infekcji, powinniśmy skonsultować się telefonicznie z lekarzem, by ocenił nasz stan i pozwolił zakończyć izolację. Natomiast osoba, u której wystąpiły objawy infekcji, może zakończyć izolację, najwcześniej 3 dni po ich ustąpieniu, ale nie wcześniej niż 13 dni od ich wystąpienia. Kwarantanna osoby, która mieszka z osobą chorą i przebywającą na izolacji domowej, trwa tyle, ile wynosi izolacja osoby zakażonej plus 7 dni.

Jak izolować się od bliskich?

Jeśli to możliwe, osoba chora powinna przebywać w pokoju, w którym nie przebywają pozostali domownicy. Bliscy powinni zachować dystans ok. 2 metry. Jeśli domownicy wchodzą do pokoju, w którym przebywa chory, wszyscy muszą założyć maseczkę na usta i nos.

  • Chory nie powinien mieć kontaktu z domowymi zwierzętami, które mogą przenieść wirusa, np. na sierści.
  • Nie powinien wchodzić do części wspólnej: łazienki, kuchni, gdy przebywają w nich pozostali domownicy.
  • Chory powinien korzystać z łazienki jako ostatni. Powinien trzymać ręczniki i przybory toaletowe w innym miejscu niż pozostali domownicy, najlepiej u siebie w pokoju i używać oddzielnych naczyń.
  • Posiłki, wodę, leki lepiej podawać przez drzwi. Mieszkanie trzeba jak najczęściej wietrzyć, pościel prać co 2-3 dni, a ręczniki codziennie.
  • Osoba, która zmywa naczynia i pierze ubrania/pościel chorego, powinna to robić w maseczce i rękawiczkach.
  • Dezynfekcję mieszkania trzeba wykonywać w gumowych rękawiczkach, najlepiej 2 razy dziennie.

W całym kraju powstaje coraz więcej izolatoriów dla chorych na COVID-19, którzy nie wymagają leczenia szpitalnego. Kieruje do nich lekarz lub inspektor sanitarny. Koszt pobytu pokrywa NFZ.

Rekonwalescencja po przebyciu koronawirusa

O czym pamiętać w codziennym jadłospisie?

Przebyta choroba SARS-CoV-2 jest dużym obciążeniem dla organizmu. W czasie infekcji, jak też tuż po niej, specjaliści zalecają lekkostrawną dietę bogatą w białko, szczególnie aminokwasy, które organizm wykorzystuje do odbudowy tkanek i komórek odpornościowych. Znajdziesz je w białku zwierzęcym: drobiu, jajach, mleku i jego przetworach. Jadłospis powinien też obfitować w gotowane warzywa, w postaci zup i przecierów (mogą być dania dla niemowląt) oraz owoce, np. banany.

Jedz posiłki regularnie, 4-6 razy na dobę, w tym ostatni posiłek 3 godziny przed snem, by nie obciążać przewodu pokarmowego.

Odporność wzmocnią sprawdzone specyfiki: ciepłe mleko z miodem i czosnkiem, syrop z cebuli, napój z imbirem i kurkumą (1 szkl. mleka, 1 łyżeczka kurkumy, 1/2 łyżeczki startego imbiru, po szczypcie: cynamonu, anyżu, goździków, kardamonu, chili. Wymieszaj, podgrzej, nie gotuj. Pij ciepłą mieszankę raz dziennie).

Które leki i suplementy przyjmować?

Pacjenci, którzy cierpią na choroby przewlekłe i zażywają leki, nie powinni ich samodzielnie odstawiać bez konsultacji ze specjalistą. Osoby, które w trakcie terapii przyjmowały antybiotyki, powinny zadbać o osłonę probiotykową i przeciwgrzybiczą. Samo przyjmowanie probiotyków w postaci kiszonek i jogurtów naturalnych nie wystarczy, gdy została zachwiana równowaga flory bakteryjnej. Warto również sięgnąć po sprawdzony probiotyk w postaci leku, który można kupić bez recepty.

Naukowcy znajdują też dowody na to, że witamina D i olej ze świeżej wątroby dorsza (tran) nieswoiście wzmacniają odporność. Dlatego również warto je codziennie zażywać, szczególnie w okresie jesienno-zimowym.

Jak się zregenerować po przebyciu koronawirusa?

Zdaniem lekarzy okres rekonwalescencji po przejściu COVID-19 zależy od przebiegu infekcji i od stanu zdrowia chorego. Trwa od miesiąca do nawet kilku miesięcy. Po wyzdrowieniu może pozostać kaszel, ból gardła, kłopoty z przełykaniem. Warto zadzwonić do lekarza, by doradził, jakie leki złagodzą dolegliwości.

Można stosować domowy syrop z cebuli lub napar z siemienia lnianego. Pij więcej wody niż zwykle – nawet 3-3,5 l dziennie. Organizm najszybciej regeneruje się podczas snu, dlatego śpij 8-9 godzin na dobę. Ale nie zapominaj o ruchu.

Nawet gdy czujesz się słaba, powinnaś co kilka godzin wstać z łóżka, by się przejść. Gdy poczujesz się silniejsza, zacznij ćwiczyć (w tym ćwiczenia oddechowe). Staraj się codziennie wychodzić z domu na spacer, nawet jeśli jest kiepska pogoda. Ruch pozwoli ci się rozruszać, poprawi kondycję, złagodzi duszność, wzmocni siłę mięśni, zredukuje stres i pomoże odzyskać energię. Po ciężkiej infekcji możesz odczuwać spadek energii, więc się nie przemęczaj, oszczędzaj siły, pozwól sobie pomóc w codziennych czynnościach.

Co trzeba wiedzieć o testach na COVID-19?

156504512_m
Testy na obecność koronawirusa wykonuje się pobierając wymaz z nosogardzieli
Fot. 123rf.com

Przybywa miejsc, gdzie można zrobić test na koronawirusa. Aby wykonać test bezpłatnie, potrzebne jest zlecenie lekarza (POZ lub specjalisty, jeśli wykonujesz test przed operacją/badaniem w szpitalu). Jeśli masz taką możliwość, wybierz punkt pobrań, do którego należy przyjechać własnym samochodem. Są 3 rodzaje testów w kierunku zakażenia SARS-CoV-2.

  • Metoda o RT-PCR. Jest to badanie genetyczne. Pobiera się wymaz z nosogardzieli. Ma wysoką czułość zarówno we wcześniejszej, jak i późniejszej fazie zakażenia. Test wykonany prywatnie kosztuje ok. 500 zł. Na wynik czeka się do 72 godzin.
  • Test antygenowy. Metodą badania jest test kasetkowy. Pobiera się wymaz z nosogardzieli. Ma niższą czułość. Powinien być wykonany w pierwszych 5-7 dniach od pojawienia się objawów. Nie potwierdza ani nie wyklucza zakażenia, a jedynie daje informację o tym, czy mieliśmy kontakt z wirusem.
  • Badanie serologiczne. Oznaczane są przeciwciała przeciw SARS-CoV-2. Pobierana jest krew. Wynik dodatni świadczy o przebyciu zakażenia w przeszłości lub toczącej się infekcji; ujemny, że organizm nie wytworzył przeciwciał, ale nie wyklucza to infekcji! Prywatnie kosztuje ok. 250 zł. Na wynik czeka się do 7 dni.

 

Czytaj więcej