7 spraw, które załatwisz przez Telefoniczną Informację Pacjenta
Przez Telefoniczną Informację Pacjenta zapytasz o prawa pacjenta, ale czy możesz złożyć skargę?
Fot. 123rf.com

7 spraw, które załatwisz przez Telefoniczną Informację Pacjenta

Telefoniczna Informacja Pacjenta to infolinia, czynna codziennie, przez całą dobę, zastąpiła kilkanaście numerów do oddziałów NFZ. Co załatwimy dzwoniąc pod bezpłatny numer 800 190 590? Sprawdź, jak zgłosić problem ze świadczeniami, znaleźć poszukiwany lek, otrzymać namiar na placówki NFZ, ustalić najkrótszy termin leczenia, dowiedzieć się, jak wyrobić EKUZ i jak wyjechać do sanatorium. Przez Telefoniczną Informację Pacjenta zapytasz też o prawa pacjenta, ale czy możesz złożyć skargę?

Telefoniczna Informacja Pacjenta jest wspólnym numerem Narodowego Funduszu Zdrowia i Rzecznika Praw Pacjenta. Infolinia sprawdziła się w czasie pandemii i sprawdza się dalej. Warto zapisać ten numer w telefonie! Po wybraniu go, automat wyjaśni, jakie numery wybrać tonowo, by połączyć się w danej sprawie z konsultantem. 

1. Przez Telefoniczną Informację Pacjenta zgłosisz problem ze świadczeniami

W twojej przychodni jest problem z dostępnością lekarzy? A może nie sposób dodzwonić się do rejestracji? Pobrano opłatę za badanie, które należy ci się bezpłatnie? NFZ zachęca do zgłaszania tego typu nieprawidłowości przez infolinię i deklaruje interwencję w każdym przypadku.

2. Przez Telefoniczną Informację Pacjenta znajdziesz poszukiwany lek

Antybiotyki, preparaty dla cukrzyków i alergików – coraz więcej leków trudno dostać 7 spraw, które załatwisz przez Telefoniczną Informację Pacjenta w aptekach. Jeśli mamy problem ze zrealizowaniem recepty lub wykupieniem zamiennika, konsultanci z Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego, dyżurujący na TIP, podadzą nam informacje o dostępności leków.

3. Przez Telefoniczną Informację Pacjenta otrzymasz namiar na placówki NFZ

SOR, Nocna Pomoc Lekarska, przychodnia, ostry dyżur ortopedyczny – zwykle wiemy, gdzie się udać w naszej okolicy. Ale gdy przebywamy na wyjeździe – już niekoniecznie. Podobnie, gdy wydarzy się coś nagłego – zamiast nerwowo wertować strony internetowe, lepiej zadzwonić na TIP i zapytać konsultanta o właściwy adres. Nie tylko nas pokieruje do najbliższej placówki, ale zweryfikuje, gdzie najlepiej się zgłosić z danym problemem zdrowotnym.

4. Przez Telefoniczną Informację Pacjenta ustalisz najkrótszy termin leczenia

Dostałaś skierowanie do specjalisty lub na badanie i nie wiesz, gdzie możesz je zrealizować albo zależy ci na jak najkrótszym terminie? Przygotuj dane ze skierowania i zadzwoń na infolinię. Dowiesz się np., w którym szpitalu w Polsce jest obecnie najkrótszy czas oczekiwania na operację albo gdzie w swojej okolicy wykonasz zlecone badanie.

5. Przez Telefoniczną Informację Pacjenta dowiesz się, jak wyrobić EKUZ

To dokument unijny, który potwierdza prawo do bezpłatnego leczenia w każdym państwie UE lub EFTA i w Wielkiej Brytanii – w ramach ich publicznego systemu opieki zdrowotnej. Przed wyjazdem za granicę warto wyrobić EKUZ. Można to zrobić na wiele sposobów, również zdalnie, przez IKP. W razie problemów technicznych pomoże nam konsultant infolinii.

6. Przez Telefoniczną Informację Pacjenta dowiesz się, jak wyjechać do sanatorium

Kryteria i zasady refundowanych pobytów dość często się zmieniają. Jeśli chcesz sprawdzić, jak wyjechać na turnus, jakie dokumenty są aktualnie wymagane lub masz inne wątpliwości, wyjaśnisz je podczas rozmowy z konsultantem NFZ.

7. Przez Telefoniczną Informację Pacjenta zapytasz o prawa pacjenta 

Jeśli uważasz, że twoje prawa zostały naruszone albo potrzebujesz porady z tego zakresu (np. podstawy prawnej, na którą możesz się powołać), skonsultuj się z pracownikami Biura Rzecznika Praw Pacjenta. Konsultanci RPP dyżurują na TIP od pon. do pt., w godz. 8 – 18.

Czy można złożyć skargę przez Telefoniczną Informację Pacjenta?

Konsultanci TIP udzielą informacji na temat procedury i danych niezbędnych do składania skarg i wniosków. Ale nie można ich złożyć przez telefon!

Skargi i wnioski w indywidualnych sprawach można składać do oddziałów wojewódzkich NFZ (właściwych dla siedziby świadczeniodawcy, którego dotyczy skarga) lub do Centrali NFZ – w zależności od sprawy – na kilka sposobów:

  • osobiście w siedzibie oddziału lub jego delegaturze,
  • pocztą na adres oddziału wojewódzkiego lub delegatury, 
  • wysłać faksem,
  • przesłać skargę na adres e-mail oddziału NFZ.

Wszystkie adresy, e-maile i numery telefonów uzyskasz od konsultantów TIP lub sprawdzisz na www.nfz. gov.pl/bip/skargi-i-wnioski WAŻNE! Skargi anonimowe nie są rozpatrywane!

 

 

Czytaj więcej