Spóźniłaś się na pociąg lub to on przyjechał z opóźnieniem? Sprawdź, jakie masz prawa i jak odzyskać pieniądze
Gdy pociąg się spóźni, możesz domagać się rekompensaty finansowej
Fot. 123rf.com

Spóźniłaś się na pociąg lub to on przyjechał z opóźnieniem? Sprawdź, jakie masz prawa i jak odzyskać pieniądze

W okresie wakacyjnym częściej niż zwykle podróżujemy pociągiem. Ale czy znamy swoje prawa jako pasażerów? Jak kupić taniej bilet na pociąg? Czy i kiedy można zwrócić bilet na pociąg i czy można go bezpłatnie przebukować na inny dzień? Sprawdź, jak odzyskać pieniądze gdy spóźnisz się na pociąg lub gdy to on przyjedzie z opóźnieniem. 

Połączenie znaleźć dziś bardzo łatwo. Rozkłady jazdy wszystkich przewoźników są na stronie: portalpasazera.pl lub rozklad-pkp.pl. Korzystasz z aplikacji mObywatel? Do dyspozycji masz też usługę Bilkom. To rozkład jazdy pociągów i kolejowa kasa biletowa w jednym. Bilet oczywiście możesz też kupić w kasie na dworcu (każda kasa sprzeda ci go na dowolną trasę), ale najwygodniej kupować w internecie. Nie musisz stać w kolejce, nie musisz nawet biletu drukować. Konduktorowi wystarczy pokazać kod QR w telefonie. Wyjątek to podróż za granicę, wagonem sypialnym lub kuszetką.

Jak zapłacić mniej za bilet na pociąg?

Korzystaj ze zniżek. Tabele ustawowych ulg i informacje, gdzie obowiązują, znajdziesz m.in. na stronie: intercity.pl w zakładce „Dla Pasażera”. Warto też poszukać ulg komercyjnych oferowanych przez poszczególnych przewoźników – można zaoszczędzić od 10 do 30 proc. Taniej jeżdżą m.in. seniorzy. Emeryci i renciści mają prawo do zniżek ustawowych 37 proc., ale tylko na dwa przejazdy w roku. Niezależnie od tego osoby po 60 r.ż. mogą skorzystać ze zniżek proponowanych przez przewoźników. POLREGIO ma np. dla nich stałą ulgę na bilety jednorazowe 25 proc., a Koleje Mazowieckie 35 proc. Ulgi dla emerytów oferują też m.in. Koleje Małopolskie, Koleje Dolnośląskie i Koleje Wielkopolskie.

O konkretne oferty pytaj w kasie lub sprawdzaj informacje na stronie przewoźnika, bo poza stałymi rabatami można upolować sezonowe promocje np. dla rodzin lub obowiązujące w weekendy.

Czy i kiedy można zwrócić bilet na pociąg?

Możesz zwrócić bilet – ten kupiony w kasie i elektroniczny. Oddasz go nawet, gdy do odjazdu pociągu zostało zaledwie 15 minut. Niektórzy przewoźnicy przyjmują zwroty jeszcze 5 minut przed odjazdem (dokładne warunki zależą od regulaminu przewoźnika, warto to sprawdzać). 

Bilet na pociąg bez rezerwacji miejsca jest ważny cały dzień i można oddać go do końca tego dnia. Jeżeli kupowałaś go w kasie, zwrot pieniędzy dostaniesz od razu, a jeśli online, musisz poczekać do 3 dni roboczych. Niestety, kwota będzie pomniejszona o tzw. odstępne. Zwykle to 10-15 proc. ceny, którą zapłaciłaś.

Czy bilet na pociąg można przebukować na inny dzień?

Jeśli chcesz wyjechać innego dnia, możesz bilet wymienić („przebukować”). Wtedy odstępne nie zostanie potrącone.

Co robić, gdy spóźniłaś się na pociąg? Czy można odzyskać pieniądze za bilet?

Nawet jeśli wpadłaś na pusty już peron, nie wszystkie pieniądze stracone. Musisz jednak szybko udać się do kasy, żeby poświadczyć bilet. Możesz to zrobić również u konduktora, jeśli uda ci się od razu złapać kolejne połączenie.

W TLK i IC bez rezerwacji miejsc bilet poświadczysz do czasu, aż pociąg, na który się spóźniłaś, dojedzie do stacji docelowej. Zwrot należności za taki poświadczony bilet minus odstępne uzyskasz w kasie.

Co robić, gdy pociąg się spóźnił? Czy można odzyskać pieniądze za bilet?

W takim przypadku możesz wnioskować o częściowy zwrot kosztów biletu. Minimalna kwota rekompensaty to 25 proc. jego ceny. Tyle się należy, gdy opóźnienie było większe nisz 60 minut, ale mniejsze niż 119 minut. Nie mniej niż połowę ceny biletu dostaniesz, jeśli opóźnienie wyniosło co najmniej 120 minut.

Przewoźnik sam nie zaproponuje rekompensaty, trzeba się o nią postarać, składając reklamację. Do pisma reklamacyjnego należy dołączyć bilet, ale już nie jest potrzebne poświadczenie o opóźnieniu pociągu. Przewoźnik ma wszystkie niezbędne dane.

Jakie przepisy prawne regulują prawa pasażerów i co im przysługuje?

  • Prawa pasażera (bez względu na rodzaj środka lokomocji) zapisane są w ustawie Prawo przewozowe. 
  • Rekompensaty za opóźnienia gwarantuje nam Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 23 października 2007 r. 

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 29 kwietnia 2021 r. dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym osobom z niepełnosprawnością lub o ograniczonej możliwości poruszania się przysługuje pomoc asystenta – na dworcu, peronie i przy wsiadaniu do pociągu. Potrzebę asysty należy zgłosić co najmniej na 24 godziny przed podróżą. Można to zrobić telefonicznie pod numerem infolinii przewoźnika. 

 

 

Czytaj więcej