Czy jajka są zdrowe? Obalamy popularne mity o cholesterolu, kaloryczności i właściwościach zdrowotnych jajek
Jajka, wbrew powszechnym mitom, są bardzo zdrowe i wartościowe. Dlaczego warto je jeść?
Fot. 123rf.com

Czy jajka są zdrowe? Obalamy popularne mity o cholesterolu, kaloryczności i właściwościach zdrowotnych jajek

Czy jajka są zdrowe i czy warto je jeść? Przez lata wokół jajek narosło wiele szkodliwych mitów. Chcemy się z nimi raz na zawsze rozprawić! Czy to prawda, że jajka podnoszą poziom cholesterolu we krwi i można je łatwo zastąpić innymi produktami? Jakie składniki odżywcze, witaminy i minerały znajdziemy w jajkach? Sprawdź, ile jajek powinno się jeść w tygodniu.  

Nieduże i niepozorne jajka przez rozpowszechnione i internecie mity kojarzą się nam z poważnymi zagrożeniami dla układu krążenia. Ale czy na pewno słusznie? Nie! Jajka to samo zdrowie. Dlaczego? Tłumaczymy!

Czy jajka zawierają dużo złego cholesterolu i są niezdrowe?

Choć jeszcze niedawno tak sądzono, dziś już odchodzi się od tego przekonania. Ma to swoje medyczne uzasadnienie. Występowanie w żółtku cholesterolu wcale nie jest równoznaczne z jego wchłanianiem. Organizm jest w stanie do pewnego stopnia sam regulować wewnątrzustrojowy poziom tych substancji – zależnie od relacji pomiędzy cholesterolem a ilością nasyconych i nienasyconych kwasów tłuszczowych.

W przypadku jaj stosunek kwasów nienasyconych do cholesterolu jest bardzo korzystny, dzięki czemu nawet spożycie jajka codziennie nie powoduje wzrostu stężenia cholesterolu we krwi. Jajka oprócz cholesterolu zawierają bowiem dużo choliny, która uczestniczy w przemianach tłuszczów i cholesterolu, zapobiegając osadzaniu się go na ścianach tętnic. Ponadto nie wszyscy ludzie reagują wzrostem stężenia cholesterolu we krwi w odpowiedzi na cholesterol pokarmowy. Występują pod tym względem międzyosobnicze różnice. Mają one podłoże genetyczne – decyduje obecność lub brak białka zwanego apolipoproteiną E.

Jakie składniki odżywcze, witaminy i minerały zawierają jajka?

Jajka są źródłem szczególnie wartościowego białka, w którym występują najbardziej poszukiwane aminokwasy egzogenne (czyli niedające się wytworzyć w organizmie). Dostarczają także najlepiej przyswajalnego żelaza hemowego. Są skarbnicą składników ochronnych dla oczu – luteiny i zeaksantyny. Zawierają niezbędną dla układu nerwowego cholinę.

Występują w nich witaminy – między innymi A i D. Mało który pokarm może pochwalić się takim składem! Nie bez przyczyny, jajka to pierwszy pokarm dodatkowy, jaki podaje się maluchom odstawianym od piersi. Ale uwaga! Kupując jajka, warto wybierać te oznaczone cyfrą 0 (ekologiczne) lub 1 (z chowu na wolnym wybiegu). Cyfry 2, a szczególnie 3 oznaczają gorsze warunki chowu (wiele zwierząt na małej przestrzeni), które przekładają się na konieczność stosowania dużej ilości antybiotyków.

Ile jajek powinno się jeść w tygodniu?

To zależy od naszego sposobu odżywiania i tego, po jakie inne pokarmy na co dzień sięgamy. Jeśli większość produktów zawiera w swoim składzie jajka, tłuszcze (zwłaszcza nasycone) czy cukier (o czym dowiemy się z etykiety), a do tego jadamy mało warzyw, wskazane mogą być pewne ograniczenia. Podobnie – jeśli mamy podniesiony poziom złego cholesterolu czy początki cukrzycy, ale także gdy palimy papierosy.

Natomiast zdrowa, prawidłowo odżywiająca się osoba raczej może sobie pozwolić na 6-8 jajek tygodniowo. Nie ma tutaj ściśle określonych norm, trzeba kierować się zdrowym rozsądkiem.

Czy jajka są wysokokaloryczne i tuczące?

Nie jest to prawda. Jedno jajko (klasy M o wadze 50 g) to około 70 kcal. Dla porównania – plasterek żółtego sera o wadze 25 g dostarcza 79 kcal. Jeśli więc zależy nam na utracie wagi, na śniadanie powinniśmy wybrać raczej jedno czy dwa jajka na miękko niż kanapki z żółtym serem.

Dodatkową korzyścią będzie uczucie sytości przez kilka następnych godzin oraz bardziej intensywne spalanie – więcej energii potrzeba do strawienia zawartego w jajku białka niż np. węglowodanów pochodzących z płatków.

Czytaj więcej