Cały czas marzniesz? To może być sygnał ostrzegawczy! Sprawdź, co wywołuje uczucie zimna
Fot. 123RF

Cały czas marzniesz? To może być sygnał ostrzegawczy! Sprawdź, co wywołuje uczucie zimna

Cały czas jest Ci zimno, nawet gdy masz na sobie ciepłe ubranie? Uczucie zimna wcale nie musi być związane z temperaturą! Okazuje się, że częste marznięcie, np. ciągle zimne dłonie i stopy, mogą być sygnałem choroby lub niedoborów ważnych składników w organizmie. 

Zmarznięte stopy i dłonie, uczucie zimna w ciele i dreszcze, nie zawsze są oznaką niskich temperatur. Często jest to sygnał ostrzegawczy poważnych chorób, np.  Podpowiadamy, skąd się bierze ciągłe uczucie zimna.

Ciągłe uczucie zimna: nie zawsze winna jest temperatura

134645819_m
Podpis
Źródło

Kobiety marzną szybciej niż mężczyźni. Dzieje się tak dlatego, że naskórek kobiety jest do 15 procent cieńszy niż naskórek mężczyzny – dlatego szybciej marzniesz, podczas gdy w takich samych warunkach mężczyźnie może być ciepło.

Ale ciągłe marznięcie i odczuwanie chłodu może być również sygnałem ostrzegawczym. Jeśli cały czas odczuwasz zimno, niekoniecznie jest to związane z temperaturą na zewnątrz. Przyjrzyj się swoim objawom i poznaj trzy częste powody uczucia zimna.

Odczuwanie zimna, sucha skóra i wypadanie włosów: niedoczynność tarczycy

Jeśli tarczyca nie wydziela wystarczającej ilości hormonów, metabolizm zwalnia, spada poziom energii w organizmie i odczuwamy zimno. Każdy, kto zaobserwuje u siebie dodatkowe objawy, takie jak suchość skóry, ciągłe zmęczenie, wypadanie włosów czy chrypkę, powinien poddać się kontroli lekarskiej, ponieważ są to możliwe oznaki niedoczynności tarczycy.

Marznięcie, skłonność do przeziębień, zmęczenie: niedobór witamin

Łatwe marznięcie, któremu towarzyszą też częste przeziębienia, może być związane z niedoborem witaminy B 12. Jest ona potrzebna nam  do tworzenia czerwonych krwinek, które zaopatrują organizm w tlen. Jeśli go nam brakuje, stajemy się zmęczeni, a przede wszystkim bardziej wrażliwi na zimno. Jak można to zmienić?

Po prostu, musisz przyjmować wystarczającą ilość witaminy B12. Jedynym naturalnym źródłem tej witaminy są produkty pochodzenia zwierzęcego, czyli mięso, jaja i przetwory mleczne.  O ile nie jesteś na diecie wegańskiej, która wyklucza takie produkty, szybko możesz uzupełnić braki witaminy B12 w codziennych posiłkach. Odpowiednią ilość witaminy, która pokrywa dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka, zawiera na przykład 150 g sera edamskiego, 100 g sera camembert, 300 g sera twarogowego lub 100 g łososia, 75 g tuńczyka lub 150 g filetu wołowego.

Jeśli jesteś na diecie wegetariańskiej, wegańskiej  lub intensywnie się odchudzasz, idź do lekarza, aby sprawdzić, czy  rzeczywiście masz niedobór witaminy B12.  Jeśli tak, lekarz przepisze Ci odpowiednie suplementy diety, dzięki którym będziesz lepiej dotleniona i mniej narażona na odczuwanie zimna.  

Masz ciągle zimną i bladą skórę: niedobór żelaza

Żelazo jest ważne dla krążenia krwi i dostarczania tlenu w naszym organizmie. Gdy zapasy tego pierwiastka są wyczerpane, pojawiają się charakterystyczne objawy: zmęczenie mimo snu, bladość skóry i ciągłe marznięcie. Dzieje się tak, ponieważ termoregulacja organizmu nie funkcjonuje już prawidłowo. Skutek: jeszcze szybciej odczuwasz zimno.

Główne źródła żelaza to: mięso, nasiona roślin strączkowych, zboża i nasiona.

Wskazówka: Organizm może lepiej wykorzystać żelazo, jeśli jest ono przyjmowane w połączeniu z witaminą C (np. z pomarańczy, czerwonej papryki itp.).

Jest mi zimno: ciągłe marznięcie i zmęczenie są uciążliwe

Jest to niesprawiedliwe, ale ludzie są uwarunkowani biologicznie: kobiety szybciej marzną, mężczyźni są bardziej odporni na odczuwanie zimna. Odczuwanie temperatury jako nieprzyjemnie niskiej może się różnić pomiędzy kobietami i mężczyznami nawet o 5°C !

Ale jeśli masz zimne stopy i dłonie niezależnie od tego, jaka temperatura panuje na zewnątrz, przyczyna może być związana z Twoim zdrowiem i lepiej jej nie bagatelizować. Jest to szczególnie prawdopodobne, jeśli oprócz marznięcia czujesz też zmęczenie i wyczerpanie. To jasny sygnał, żeby odwiedzić lekarza i wykonać badania kontrolne: m.in. morfologię krwi, oznaczenie poziomu żelaza i ferrytyny oraz witaminy B12.

Czytaj więcej