Sposób na niechciane telefony - co robić, by nachalni telemarketerzy przestali dzwonić?
Niechciane telefony z ofertą reklamową pojawiają się nawet kilka razy dziennie.
Fot. 123rf.com

Sposób na niechciane telefony - co robić, by nachalni telemarketerzy przestali dzwonić?

Telemarketing przeżywa swój renesans. Przedstawiciele firm dzwonią oferując założenie fotowoltaiki, zapraszają na spotkania z prezentacją produktów i wiele innych. Gdyby telefony były sporadyczne, pewnie nie zwróciłabyś na nie uwagi. Ale one pojawiają się notorycznie, praktycznie cię nękając. Co robić, by telemarketerzy przestali dzwonić i gdzie złożyć skargę, gdy telefony nie ustają?

Nie dają spokoju, nękają w dzień i w nocy, potrafią wyprowadzić z równowagi nawet świętego. Masz wiele takich telefonów? Nie wystarczy powiedzieć, że nie życzysz sobie, by do ciebie dzwoniono. Jeden telemarketer zastosuje się do twojej prośby, ale za chwilę zadzwoni kolejny. Podpowiadamy, jak sprawić, żeby zamilkły.

Uporczywe telefony: co robić, by telemarketerzy przestali dzwonić?

Nękają jak upiory z przeszłości – firmy, z których usług kiedyś korzystałaś, ale już nie chcesz mieć do czynienia. Próbują namówić na kolejny abonament kablówki, dietę pudełkową, polisę, wycieczkę… Aby pożegnać się z nimi raz na zawsze, powiedz, że żądasz trwałego usunięcia twoich danych z ich bazy.

  • Powołaj się na art. 17 RODO – rozporządzenia w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych. Zgodnie z nim na prośbę klienta firma ma obowiązek bezzwłocznie dane usunąć, jeśli nie są już potrzebne do realizacji celu, w jakim je udostępnił, czyli do świadczenia usług. 
  • Gdy prośba nie przyniesie efektu, wyślij wniosek pocztą lub e-mailem. Administrator danych ma obowiązek dane usunąć i w ciągu miesiąca poinformować cię, że to zrobił. 
  • Nic nie działa? Twoje dane wciąż pokutują w bazie firmy i po raz kolejny tłumaczysz, że nie skorzystasz z nowej oferty? Możesz złożyć skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Uporczywe telefony: co robić, jeśli nie jesteś zainteresowana ofertą?

Inny typ uporczywych telefonów to te, w których proponują ci instalację fotowoltaiki, udzielenie pożyczki, kurs esperanto lub inne usługi, z których niekoniecznie chcesz korzystać. Jeśli powiesz, że nie jesteś zainteresowana, dzwoniący uzna, że nie jesteś zainteresowana tą konkretną ofertą. I wkrótce zadzwoni z inną. Pytaj o nazwisko dzwoniącego i jaką firmę reprezentuje. A także o to, kto jest administratorem danych. Gdy się tego dowiesz, zażądaj, by usunął twoje dane z bazy, w przeciwnym razie zgłosisz sprawę do UODO.

Telemarketer twierdzi, że nie ma twoich danych? Mówi, że numer wybierał na chybił trafił lub pozyskał z ogólnodostępnych baz. Warto wiedzieć, że zgodnie z art. 172 Prawa telekomunikacyjnego każdy przedsiębiorca, który dzwoni w celach marketingowych, musi mieć na to wyraźną zgodę rozmówcy. Co ważne, powinien ją uzyskać wcześniej, zanim wykona telefon.

  • Poinformuj, że zgłosisz sprawę do UOKiK. Zwykle to skutkuje, bo przedsiębiorcy obawiają się dotkliwej kary finansowej, którą UOKiK może na nich nałożyć. A jeśli telefony będą się powtarzać, możesz naprawdę złożyć taką skargę. 
  • Załóż blokadę w swoim telefonie. Blokowanie jednego numeru niewiele da, bo nękający sprzedawcy dzwonią z różnych numerów. Lepiej sprawdzi się aplikacja taka jak np. Filtr Połączeń lub Truecaller (do pobrania bezpłatnie ze strony play.google.com). Takie aplikacje działają jak sita, które wyłapują niechciane połączenia. Rozpoznają podejrzane numery i albo wyświetlają ostrzeżenie, albo od razu je odrzucają.

Co robić, by twój numer telefonu nie trafił do telemarketerów?

Kiedy wyrabiasz kartę stałego klienta, bierzesz udział w promocji lub podpisujesz umowę, proszą cię o dane. Podawaj je wyjątkowo ostrożnie. Jeśli trafią do wielu firm, stracisz nad nimi kontrolę i możesz spodziewać się mnóstwa telefonów z dziwnymi ofertami. A gdy dostaną się w ręce oszustów, konsekwencje mogą być poważniejsze.

Nie zgadzaj się na przekazywanie danych innym podmiotom – nie zaznaczaj tej opcji w formularzu. Jeśli nie musisz, nie udzielaj też zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych.

Gdzie zgłosić uporczywe telefony z reklamami?

W przypadku naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, osoba, której to dotyczy, może złożyć skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Instrukcję, jak taką skargę przygotować, uzyskasz uzyskasz pod nr infolinii UODO: 606 950 000 lub na stronie: uodo.gov.pl.

Jeśli nękające telefony naruszają twoje prawa jako konsumenta, możesz powiadomić o takiej nieuczciwej (agresywnej) praktyce rynkowej Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Informację, jak to zrobić, uzyskasz pod numerem infolinii konsumenckiej: 801 440 220 albo 222 66 76 76. Możesz też poprosić o pomoc powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów. 

 

 

Czytaj więcej