Telemarketing przeżywa swój renesans. Przedstawiciele firm dzwonią oferując założenie fotowoltaiki, zapraszają na spotkania z prezentacją produktów i wiele innych. Gdyby telefony były sporadyczne, pewnie nie zwróciłabyś na nie uwagi. Ale one pojawiają się notorycznie, praktycznie cię nękając. Co robić, by telemarketerzy przestali dzwonić i gdzie złożyć skargę, gdy telefony nie ustają?
Nie dają spokoju, nękają w dzień i w nocy, potrafią wyprowadzić z równowagi nawet świętego. Masz wiele takich telefonów? Nie wystarczy powiedzieć, że nie życzysz sobie, by do ciebie dzwoniono. Jeden telemarketer zastosuje się do twojej prośby, ale za chwilę zadzwoni kolejny. Podpowiadamy, jak sprawić, żeby zamilkły.
Nękają jak upiory z przeszłości – firmy, z których usług kiedyś korzystałaś, ale już nie chcesz mieć do czynienia. Próbują namówić na kolejny abonament kablówki, dietę pudełkową, polisę, wycieczkę… Aby pożegnać się z nimi raz na zawsze, powiedz, że żądasz trwałego usunięcia twoich danych z ich bazy.
Inny typ uporczywych telefonów to te, w których proponują ci instalację fotowoltaiki, udzielenie pożyczki, kurs esperanto lub inne usługi, z których niekoniecznie chcesz korzystać. Jeśli powiesz, że nie jesteś zainteresowana, dzwoniący uzna, że nie jesteś zainteresowana tą konkretną ofertą. I wkrótce zadzwoni z inną. Pytaj o nazwisko dzwoniącego i jaką firmę reprezentuje. A także o to, kto jest administratorem danych. Gdy się tego dowiesz, zażądaj, by usunął twoje dane z bazy, w przeciwnym razie zgłosisz sprawę do UODO.
Telemarketer twierdzi, że nie ma twoich danych? Mówi, że numer wybierał na chybił trafił lub pozyskał z ogólnodostępnych baz. Warto wiedzieć, że zgodnie z art. 172 Prawa telekomunikacyjnego każdy przedsiębiorca, który dzwoni w celach marketingowych, musi mieć na to wyraźną zgodę rozmówcy. Co ważne, powinien ją uzyskać wcześniej, zanim wykona telefon.
Kiedy wyrabiasz kartę stałego klienta, bierzesz udział w promocji lub podpisujesz umowę, proszą cię o dane. Podawaj je wyjątkowo ostrożnie. Jeśli trafią do wielu firm, stracisz nad nimi kontrolę i możesz spodziewać się mnóstwa telefonów z dziwnymi ofertami. A gdy dostaną się w ręce oszustów, konsekwencje mogą być poważniejsze.
Nie zgadzaj się na przekazywanie danych innym podmiotom – nie zaznaczaj tej opcji w formularzu. Jeśli nie musisz, nie udzielaj też zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych.
W przypadku naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, osoba, której to dotyczy, może złożyć skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Instrukcję, jak taką skargę przygotować, uzyskasz uzyskasz pod nr infolinii UODO: 606 950 000 lub na stronie: uodo.gov.pl.
Jeśli nękające telefony naruszają twoje prawa jako konsumenta, możesz powiadomić o takiej nieuczciwej (agresywnej) praktyce rynkowej Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Informację, jak to zrobić, uzyskasz pod numerem infolinii konsumenckiej: 801 440 220 albo 222 66 76 76. Możesz też poprosić o pomoc powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów.