Jak złożyć reklamację, gdy sklep został zlikwidowany? Podpowiadamy, co robić krok po koku i gdzie szukać pomocy
Jako konsument masz prawo złożyć reklamację, nawet jeśli sklep został zlikwidowany
Fot. 123rf.com

Jak złożyć reklamację, gdy sklep został zlikwidowany? Podpowiadamy, co robić krok po koku i gdzie szukać pomocy

Zgodnie z prawem jako nabywca towaru masz prawo do złożenia reklamacji uszkodzonego produktu nawet w przypadku, gdy sklep został zlikwidowany. A to w okresie kryzysu i pandemii częste zjawisko. Sprawdź, jak znaleźć dane kontaktowe do przedsiębiorcy i załatwić formalności. Jeżeli były właściciel sklepu nie uzna twojej reklamacji lub na nią nie odpowie, podpowiadamy, gdzie możesz znaleźć pomoc.

Nawet jeżeli sklep zawiesił lub zlikwidował działalność, przedsiębiorca ma obowiązek przyjąć i rozpatrzyć naszą reklamację. Wynika to z przepisów, które mówią, że „sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości – przed upływem pięciu lat od dnia wydania rzeczy kupującemu” (Dz. U. z 2017 r. poz. 459 t.j.) art. 568 §1.

Co robić, gdy chcemy złożyć reklamację do zlikwidowanego sklepu? Krok po kroku

1. Najpierw warto ustalić, w jakiej formie sprzedawca prowadził działalność gospodarczą. Takie informacje znajdziemy na paragonie – przy nazwie firmy znajdziemy dopisek, np. Sp. z o.o.

2. Następnie ustalamy adres:

  • gdy firma była prowadzona przez osobę fizyczną lub spółkę cywilną, znajdziemy adres na str. Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (prod.ceidg.gov.pl w zakładce Baza przedsiębiorców)
  • w przypadku innych form działalności na str. Krajowego Rejestru Sądowego (ems.ms.gov.pl/krs/ w zakładce Wyszukiwarka KRS).

3. Na adres przedsiębiorcy wysyłamy pismo (koniecznie listem poleconym), w którym opisujemy uszkodzenia (tzw. niezgodność towaru z umową) oraz swoje żądania (wymiana towaru, naprawa towaru lub zwrot pieniędzy).

4. Przedsiębiorca ma 14 dni na odpowiedź – może nie zgodzić się na zwrot pieniędzy, a zaproponować wymianę towaru. Może też zażądać odesłania produktu (on ponosi koszt przesyłki, chyba że uprzedzał przy zakupie, że jest inaczej).

Co robić, gdy sprzedawca nie odpowie lub nie uzna reklamacji?

  1. Jeżeli przedsiębiorca nie odpowie na nasze pismo lub nie uzna reklamacji, możemy skorzystać z gwarancji – wówczas musimy się zwrócić do producenta.
  2. Swoich praw możemy też dochodzić sądownie.
  3. Bezpłatną pomoc uzyskamy u Rzecznika Konsumentów pod nr. tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16.

Gdy towar kupiliśmy w zlikwidowanym sklepie „sieciówki”...

  1. Jeżeli sklep należący do sieci został zlikwidowany, możemy reklamować towar w innym, pod warunkiem że jest prowadzony przez to samo przedsiębiorstwo (a nie np. na zasadzie franczyzy).
  2. Jeżeli sprzedawca odmówi, skorzystajmy z poprzedniej ścieżki.

Czytaj więcej