Czy przychodnia ma prawo odmówić rejestracji nowego pacjenta? Sprawdź, co możesz wtedy zrobić
Zgodnie z prawem możemy się zapisać do dowolnej przychodni POZ
Fot. 123rf.com

Czy przychodnia ma prawo odmówić rejestracji nowego pacjenta? Sprawdź, co możesz wtedy zrobić

Każdy ubezpieczony ma prawo wyboru placówki POZ. Jak się zapisać? Czy przychodnia może odmówić rejestracji nowego pacjenta? Co robić, gdy spotkasz się z odmową? Sprawdź, jakie zasady dotyczą pacjentów, a jakie przychodni.

Wybór odpowiedniej przychodni POZ jest istotny, podobnie jak wybór lekarza pierwszego kontaktu. To właśnie tam będziemy się udawać w pierwszej kolejności, gdy z naszym zdrowiem będzie działo się coś złego. Zapisanie się do placówki jest bardzo proste, ale w rzadkich przypadkach możemy spotkać się z... odmową. Co wtedy robić?

Czy możemy się zapisać do dowolnej przychodni POZ?

Mamy swobodę wyboru przychodni. Nie ma rejonizacji, nie trzeba być zameldowanym w okolicy, by zapisać się do przychodni w danym miejscu.

Przychodnia POZ ma obowiązek nie tylko przyjąć nowego pacjenta, ale też zadbać o skompletowanie jego historii leczenia, tzn. „ściągnąć” ją z poprzedniej placówki POZ.

Mamy też prawo wyboru lekarza i pielęgniarki POZ. Każdy ubezpieczony może dokonać bezpłatnie maksymalnie dwa razy w roku. Każda kolejna zmiana wymaga wniesienia dodatkowej opłaty w wysokości 80 złotych. Z opłaty za „nadprogramowe” zmiany przychodni zwolnieni są pacjenci w określonych sytuacjach, m.in. gdy zmieniają placówkę po przeprowadzce albo gdy ich dotychczasową przychodnię zamknięto.

Jak się zapisać do przychodni POZ?

Wystarczy wypełnić deklarację wyboru i zanieść ją do placówki, w której chcemy się zarejestrować. Nie musi być przy tym obecny zapisywany pacjent, można to zrobić w jego imieniu.

Kiedy przychodnia może odmówić rejestracji nowego pacjenta?

Odmowa przyjęcia kolejnego pacjenta jest możliwa tylko w jednym przypadku: gdy na jednego lekarza POZ zatrudnionego w przychodni przypada więcej niż 2 500 zadeklarowanych pacjentów, co zdarza się niezwykle rzadko.

Jeśli spotkasz się z odmową, zapytaj o szczegółowe uzasadnienie odrzucenia deklaracji, najlepiej poprosić o wyjaśnienia na piśmie. Czasem już to jest motywacją do zapisania pacjenta.

Co robić, gdy przychodnia odmówi rejestracji pacjenta?

Można napisać skargę do Narodowego Funduszu Zdrowia. Jeśli okaże się, że przychodnia odrzuciła deklarację bezprawnie, warto powiadomić NFZ, że przychodnia nie realizuje właściwie umowy zawartej z Funduszem.

Skargi można wysyłać do oddziałów wojewódzkich NFZ (lista na www.nfz.gov.pl/bip/skargi-i-wnioski/" lub do Centrali NFZ na adres:

02-528 Warszawa, ul. Rakowiecka 26/30,

e-mail: [email protected]

 

 

Czytaj więcej