Gdy trafiasz na Szpitalny Oddział Ratunkowy (SOR), w pierwszej kolejności możesz się spotkać z triażem. Co oznaczają kolory, które są przydzielane pacjentom? Co robić, gdy czekanie na SOR się przedłuża i gdzie szukać pomocy? Sprawdź, jakie masz prawa jako pacjent SOR.
Wizytom na SOR-ach towarzyszą emocje, które podgrzewa jeszcze długie oczekiwanie. Dlatego warto wiedzieć, czego można się domagać na szpitalnym oddziale ratunkowym.
Na SOR można się zgłosić w dowolnym miejscu, niezalenie od miejsca zamieszkania. Nie ma w tym momencie mowy o rejonizacji. Każdy pacjent, który zgłosi się na SOR ma prawo do natychmiastowej pomocy lekarskiej jeśli jego zdrowie lub życie jest zagrożone. Nie ma znaczenia, czy ta osoba zgłosiła się do SOR-u sama, czy została przywieziona przez karetkę pogotowia.
Według znowelizowanego rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie oddziałów ratunkowych (Dziennik Ustaw z 2022 r., poz. 1305) pacjent zgłaszający się na SOR musi być niezwłocznie poddany triażowi, czyli wstępnej ocenie stanu zdrowia. Mogą jej dokonać: lekarz, ratownik medyczny lub pielęgniarka.
Pacjent musi być poinformowany, jak szybko otrzyma pomoc. Kolejność jest określana kolorem: czerwony oznacza, że kontakt z lekarzem musi być natychmiast (np. gdy pacjent ma uraz głowy); pomarańczowy - czas oczekiwania nie powinien przekroczyć 10 minut (pacjent ma np. krwotok); żółty - oczekiwanie może trwać do 60 min (pacjentowi np. dokucza lekka duszność); zielony - do 120 min (np. drobny uraz); niebieski - do 240 min (np. lekkie dolegliwości choroby przewlekłej).
Jeżeli nie możemy doczekać się na lekarza lub jeśli czujemy się coraz gorzej, mamy prawo prosić w rejestracji o kontakt z ordynatorem (kierownikiem SOR) lub pielęgniarką oddziałową. Gdyby tego odmówiono, warto dzwonić na infolinię pacjenta (nr tel. w ramce) i zapytać, co zrobić w tej sytuacji!
Gdyby zaś nas odesłano, a uważamy, że pomoc powinna być udzielona, żądajmy podania na piśmie powodu odmowy przyjęcia. Pismo musi zawierać informację o rozpoznaniu, wynikach wykonanych badań i zaleceniach. Fakt odmowy przyjęcia na SOR można zgłosić do Rzecznika Praw Pacjenta.
Telefoniczna Informacja Pacjenta 800 190 590 (kontakt z konsultantem NFZ po wybraniu 1; kontakt z biurem Rzecznika Praw Pacjenta - po wybraniu 2).
Z biurem rzecznika można skontaktować się też, wysyłając mail na adres: [email protected].