Zastanawiasz się nad zmianą dostawcy energii? Sprawdź, jakie opłaty wziąć pod uwagę zanim podejmiesz decyzję o zmianie. Gdzie znaleźć najlepszą ofertę na dostawę prądu i jak krok po kroku dokonać zmiany operatora? Przeczytaj, czy i jak można rozwiązać umowę z dostawcą prądu gdy okaże się, że płacisz więcej oraz jak dodatek osłonowy może wspomóc domowy budżet.
Spis treści
Mamy prawo do zmiany sprzedawcy prądu. Nie zmienimy dostawcy (dystrybutora), ponieważ jest on przypisany do danego regionu kraju i do niego należy sieć energetyczna. Mowa o pięciu gównych dostawcach energii – to PGE, Tauron, Energa, E.ON i Enea. Oni również zajmują się sprzedażą, ale są też na rynku dziesiątki tzw. sprzedawców alternatywnych. Walczą o klientów, oferując prąd w konkurencyjnych taryfach i różne bonusy.
Wiele spółek to duże międzynarodowe firmy, ale warto zachować czujność w przypadku superofert zachwalanych przez przedstawicieli handlowych.
Przejrzyj rachunki. Za co tak naprawdę płacisz? Przede wszystkim za zużyty prąd.
Sprawdź cenę za 1 kWh (kilowatogodzinę). Różnice w cenie za tę jednostkę energii u różnych dystrybutorów nie są duże (obecnie w najpopularniejszej taryfie G11 to 0,73-0,82 zł w zależności od regionu), niższe proponują alternatywni sprzedawcy. Ale choć na 1 kWh oszczędzimy 20 czy 30 gr, za pakiet z tą stawką trzeba zapłacić np. 25 zł za miesiąc. W efekcie oszczędności będą niewielkie lub... zapłacimy więcej!
Gwarancja niezmiennej ceny – to ważny bonus w dobie podwyżek. Sprzedawca obiecuje stałą stawkę za 1 kWh np. do końca bieżącego roku. Za tę gwarancję pobierana jest jednak opłata, a różni sprzedawcy mają różne stawki!
Opłata handlowa – to taki „abonament” u sprzedawcy. Pamiętajmy, że im więcej dodatkowych usług oferuje sprzedawca (e-faktura, ubezpieczenie itp.), tym wyższa będzie opłata handlowa (stąd najniższe pobierają główni dystrybutorzy).
Jeśli przedstawiciel handlowy przekonuje, że zapłacimy mniej za dystrybucję prądu, mija się z prawdą. Przy zmianie sprzedawcy opłata dystrybucyjna (przesyłowa) nie zmieni się, bo pobiera ją nasz dostawca prądu jako właściciel sieci energetycznej.
Alternatywni sprzedawcy oferują zwykle sprzedaż prądu w pakietach z usługami. Są to ubezpieczenia, pakiety serwisowe (np. AGD, hydraulik, elektryk), pakiety medyczne. Pamiętaj, że to dodatkowe koszty, więc jeśli raczej nie będziesz korzystać z tych usług, nie wykupuj ich.
Zmiennych jest dużo, warto więc skorzystać z internetowej porównywarki (np. rachuneo.pl, optimalenergy.pl) – wpisujemy tylko kod pocztowy i średnią kwotę z rachunków za prąd.
To nie tylko porównywarki, ale także pośrednicy, którzy pomogą wybrać najtańszą ofertę dla nas, a nawet zajmą się formalnościami związanymi z rozwiązaniem starej i zawarciem nowej umowy. Wystarczy dać im do tego upoważnienie i udostępnić ostatnią fakturę za prąd. Zarabiają na prowizjach od nowego sprzedawcy.
Jeśli umowę zawarliśmy na odległość (przez telefon, internet), przysługuje nam prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny.
Gdy zorientujemy się później, że oferta nie spełnia oczekiwań, pozostaje wypowiedzieć umowę. Umowę na czas nieokreślony możemy wypowiedzieć w każdym momencie. Rozwiązanie umów zawartych np. na 2 czy 4 lata obarczone jest karami umownymi. Zwróć na to uwagę, podpisując umowę! To spore kwoty, np. 50 zł za miesiąc!
Mogą się o niego starać osoby z niewysokimi dochodami. To jednorazowe wsparcie wynosi od 400 do 1150 zł. Kwota zależy od dochodu i liczby domowników.
Obowiązują progi dochodowe: średni miesięczny dochód nie przekracza 2100 zł dla osoby samotnej albo 1500 zł na osobę w rodzinie.
Jeśli powyższe limity zostaną przekroczone, dodatek może być pomniejszony na zasadzie „złotówka za złotówkę” (wypłacona kwota to różnica między kwotą dodatku a kwotą, o którą został przekroczony dochód).
WAŻNE! Osoby, które złożą wniosek po 1 sierpnia 2022 r., wykazują dochody za 2021 r. Minimalna wypłata w ramach dodatku wynosi 20 złotych. Wnioski o dodatek osłonowy można składać w urzędach gmin i miast tylko do 31 października 2022 r.