Jak reklamować rachunki za prąd?
Fot. 123rf/picsel

Jak reklamować rachunki za prąd?

Ostatnio wiele osób narzeka na wzrost rachunków za energię elektryczną. Czy ceny tak bardzo poszły w górę? A może to efekt pandemii, która na kilka miesięcy zamknęła nas w domu? Podpowiadamy jak sprawdzić, czy rachunki za prąd są zgodne z tym, co na liczniku.

Przyczyn zawyżonych rachunków za prąd może być wiele: błąd zakładu energetycznego, kradzież energii przez osobę, która podłączyła się do naszego licznika lub jego awaria. Zanim jednak zaczniemy szukać winnych tej przykrej sytuacji, upewnijmy się, czy na pewno nie zużyliśmy więcej prądu niż nam się wydaje. Zastanówmy się, czy nie kupiliśmy nowego sprzętu elektrycznego, może np. zmieniliśmy kuchenkę gazową na płytę indukcyjną. Przypomnijmy sobie, czy nie mieliśmy gości, którzy nocami korzystali z komputera albo długo oglądali telewizję.

Opłaty za prąd  jak ustalić, czy nie są za wysokie?

  • Sprawdź cenę prądu
    Warto też sprawdzić, czy nie wzrosła cena energii. Być może taka informacja nam gdzieś umknęła. Zgodnie z prawem sprzedawca paliw gazowych lub energii ma obowiązek powiadomić odbiorców o planowanej podwyżce. Przejrzyjmy więc korespondencję, jaką dostawaliśmy od zakładu energetycznego. Bywa tak, że otwieramy kopertę, rzucamy okiem, a gdy okazuje się, że to nie jest rachunek, odkładamy pismo na bok, nie czytając.
  • Porównaj rachunki
    Kolejnym krokiem jest porównanie dwóch rachunków – bieżącego i tego sprzed roku. Jeśli nie było podwyżki, a my nie zużywaliśmy więcej energii, kwota na rachunkach powinna być podobna. Dobrze jest też porównać własne zużycie energii elektrycznej z danymi dotyczącymi przeciętnego jej zużycia przez innych. Mamy prawo wystąpić do zakładu energetycznego z prośbą o udzielenie nam takich informacji (powinniśmy je otrzymać bezpłatnie).
  • Skontroluj licznik
    W razie wątpliwości co do poprawności działania licznika, zwróćmy się do dystrybutora energii, by to sprawdził. Zróbmy to jednak dopiero wtedy, gdy wykluczymy inne możliwości przyczyn zawyżonego rachunku. A to dlatego, że jeśli okaże się, że licznik działa prawidłowo, zostaniemy obciążeni kosztami wykonania ekspertyzy – np. w Tauronie i Enei jest to ok. 110 zł, w Innogy ok. 90 zł. Możemy też wystąpić o wykonanie badania laboratoryjnego licznika, ale za to również zapłacimy.

Jak napisać reklamację rachunku za prąd?

  • W piśmie reklamacyjnym podajemy swoje dane: imię i nazwisko, adres poboru energii, numer konta umowy (jest na rachunku) oraz numer i stan licznika. Przedstawiamy problem – wystarczy napisać, że naszym zdaniem kwota na fakturze jest zawyżona.
  • Na rozpatrzenie pisma zakład energetyczny ma 14 dni roboczych. Jeśli w tym czasie nie dostaniemy informacji o odrzuceniu reklamacji, możemy uznać, że została przyjęta. Uwaga: złożenie reklamacji nie zwalnia nas z obowiązku uregulowania opłaty z faktury.

Za wysoki rachunek za prąd – co możesz zrobić?

  • Zmień operatora
    W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, np. błędów w pomiarze, przedsiębiorstwo energetyczne dokonuje korekty faktury. Nadpłatę zwykle zalicza na poczet płatności, ale mamy prawo zażądać jej zwrotu. Jeśli sytuacja będzie się powtarzała, warto pomyśleć o zmianie dostawcy na bardziej solidnego i oferującego tańszą energię.

Czytaj więcej