Dynia jest zdrowsza niż myślisz.  5 powodów, dla których warto ją jeść
Dynia
Fot. 123RF

Dynia jest zdrowsza niż myślisz. 5 powodów, dla których warto ją jeść

Dynia jadalna ma wiele odmian i co najmniej tyle samo walorów zdrowotnych: jest lekkostrawna i niskokaloryczna, poprawia nastrój, zapobiega kurzej ślepocie, obniża ciśnienie krwi, dobrze oczyszcza organizm a nawet ma działanie przeciwnowotworowe. 

Dynia składa się aż w 92 proc. z wody i ma mało kalorii (250 g dyni to jedynie 50 kcal). Powinny więc ją polubić osoby, które dbają o linię. Ale to nie jedyna zaleta tego owocu. Dlaczego jeszcze warto go jeść? 

 

Dynia – dlaczego warto ją jeść?

1. Dynia poprawia nastrój

 

Dynia zawiera składnik, który bierze udział w powstawaniu tzw. hormonu szczęścia (serotoniny). Gdy masz „zły dzień”, zjedz 4 placki z dyni (przepis znajdziesz w ramce).

 

2. Wyostrza wzrok

 

W miąższu dyni dużo jest wit. A. Chroni ona przed tzw. kurzą ślepotą, czyli gorszym widzeniem o zmierzchu. l By mieć lepszy wzrok, jedz 3 razy w tygodniu kubek zmiksowanej surowej dyni z jogurtem naturalnym.

 

3. Obniża ciśnienie

 

Obecny w dyni błonnik zmniejsza ilość cholesterolu LDL we krwi. Dzięki temu jego złogi w mniejszej ilości odkładają się w ścianach tętnic. A im jest ich mniej, tym lepsze mamy ciśnienie krwi. W dyni jest także potas, który korzystnie wpływa na pracę mięśnia sercowego. l Możesz obniżyć ciśnienie, jedząc dynię 3 razy w tygodniu (np. w postaci zupy kremu. Wystarczy do bulionu warzywnego wkroić kawałki dyni, ugotować i zmiksować).

4. Oczyszcza organizm

 

Dynia sama w sobie jest wodnista. A ponadto działa moczopędnie. Dzięki temu nerki sprawniej pracują i wraz z moczem pozbywamy się wielu zbędnych produktów przemiany materii. l By oczyszczać organizm, jedz 2 razy w tygodniu np. 3 kawałki pieczonej dyni. Tę, która ma miękką skórkę (np. hokkaido), pokrój jak arbuz. Skrop kawałki oliwą, posyp czarnuszką i piecz 35 min. w 180°C. 

5. Chroni przed rakiem

 

A to dzięki obecności wielu antyoksydantów, które zwalczają wolne rodniki przyczyniające się m.in. do rozwoju chorób nowotworowych. l 2 razy w tyg. możesz jeść naleśniki z dynią. Upieczoną dynię zmiksuj, dopraw do smaku i włóż do naleśników. Ramka Placki z dyni Składniki: 200 g grubo startej dyni, 100 g jogurtu naturalnego, 2 małe jajka, 150 g mąki pszennej, łyżeczka proszku do pieczenia, łyżka posiekanej natki pietruszki, sól, pieprz, olej do smażenia. l Składniki placków wymieszaj, dopraw do smaku. Nakładaj porcje na rozgrzany na patelni olej. Smaż placki z obu stron na złocisty kolor.

Czytaj więcej