Wyjaśniamy obowiązujące zasady ubiegania się o pobyt w sanatorium. Podpowiadamy, jakie badania należy wykonać, jakie dokumenty należy dostarczyć i na co zwrócić uwagę, aby procedura trwała jak najkrócej. Jakich błędów unikać, by nie stracić miejsca w kolejce? Dowiedz się, jak przyspieszyć termin leczenia w uzdrowisku.
Formalności związane z załatwieniem pobytu w sanatorium nie są skomplikowane. Trzeba odbyć tylko jedną wizytę u lekarza, który wystawi dla niego skierowanie. Czasem może okazać się niezbędne wykonanie dodatkowych badań. Pozostałe formalności załatwimy korespondencyjnie lub osobiście w najbliższej placówce oddziału wojewódzkiego NFZ.
Skierowanie do sanatorium może wystawić dowolny lekarz współpracujący z NFZ: lekarz rodzinny lub internista z przychodni POZ, lekarz specjalista, którego jesteś pacjentem, a także lekarz sporządzający pacjentowi wypis ze szpitala.
Uwaga!
Jeżeli lekarz wystawiający skierowanie w punkcie III obowiązującego druku skierowania wpisze wyniki badań, nie trzeba już dołączać ich kopii. Jeżeli lekarz nie dokona takiego wpisu – koniecznie dołącz wyniki wymaganych badań.
To warto wiedzieć:
Na złożenie skierowania w oddziale wojewódzkim NFZ masz tylko 30 dni. Jeśli w tym czasie nie zostanie ono złożone, straci ważność. Skierowanie może nadać do NFZ lekarz albo może on wręczyć je pacjentowi, aby ten złożył je samodzielnie. Dokument nadaje się wtedy pocztą (najlepiej przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru – czyli z żółtą kartką) lub składa w oddziale wojewódzkim NFZ. Adres oddziału uzyskasz w rejestracji przychodni.
Jak nie stracić miejsca w kolejce, jeśli termin NFZ jest nieodpowiedni? Pacjent jest związany terminem wyznaczonym przez NFZ. Prośba dotycząca zmiany terminu pobytu (lub miejsca) jest natomiast traktowana jako rezygnacja z leczenia. Jeśli NFZ uzna rezygnację za zasadną, może wyznaczyć nowy termin (np. przesunąć go o 1–2 turnusy, ale już nie np. z zimy na lato). W innych przypadkach miejsce na turnusie przepada. Za uzasadnione NFZ przyjmuje prośby o przesunięcie terminu z powodu przejściowej choroby pacjenta lub wypadku losowego (np. śmierci bliskiej osoby).
Gdy otrzymasz pismo z NFZ z informacją, że zostałaś zakwalifikowana do leczenia w sanatorium i jesteś w kolejce oczekujących na leczenie, możesz podjąć starania, by przyspieszyć realizację leczenia uzdrowiskowego. Skorzystaj z tzw. zwrotów. To inaczej miejsca na turnusach odwołane przez pacjentów z różnych przyczyn.
Numer telefonu, pod którym obsługiwane są zwroty oraz godziny dyżurów telefonicznych w danym oddziale, możesz uzyskać na bezpłatnej Infolinii TIP (Telefonicznej Informacji Pacjenta): 800 190 590, jak również w oddziale wojewódzkim NFZ. Adresy i dane oddziałów znajdziesz na stronie ogólnej NFZ: www.nfz.gov.pl.