Jak jeść grzyby, by były zdrowe
Fot. 123rf/picsel

Jak jeść grzyby, by były zdrowe

  • Grzyby są smaczne i niskokaloryczne, ale nieodpowiednio przyrządzone mogą wywołać problemy z trawieniem. Jak zatem je przygotować?

Grzyby – wartości odżywcze

Kiedyś uważano, że grzyby nie mają wartości odżywczych. Dziś wiemy, że zawierają cenne pierwiastki śladowe i witaminy z grupy B. Mają mało tłuszczu, a dużo łatwo przyswajalnego białka, więc świetnie zastępują mięso. Jednak zbudowane są z chityny, dlatego są ciężkostrawne. Podpowiadamy, jak je przygotować i z czym je łączyć, by uniknąć problemów żołądkowych.

Jak przygotowywać grzyby?

Grzyby zawierają dużo białka, które jest słabo rozpuszczane przez kwasy żołądkowe.

  • Dlatego duśmy je we własnym sosie, podlewając wodą.
  • Do dań z grzybów dodawajmy ułatwiające trawienie zioła jak majeranek, rozmaryn, tymianek, cząber, kminek i jałowiec oraz warzywa jak cebula czy pomidory bez skóry.
  • Gotowe grzyby warto posypać świeżą natką pietruszki lub koperkiem.
  • Nie dodawajmy ciężkostrawnej zasmażki ani śmietany.
  • Tłuszcze pogarszają trawienie grzybów, więc lepiej ich nie smażyć. Grzyby szybko nasiąkają tłuszczem, więc jeśli chcemy je usmażyć, wrzucajmy je na gorący tłuszcz (najlepiej klarowane masło) i ciągle szybko mieszajmy.
  • Nie jedzmy grzybów grillowanych i pieczonych na blaszce. Zazwyczaj szybko się przypalają, a w środku pozostają surowe. Surowe grzyby mogą zawierać niebezpieczne toksyny.

Jak i z czym jeść grzyby?

  • Najlepiej jeść je z sałatą i ziemniakami lub białym ryżem.
  • Nie jedzmy grzybów z mięsem, kapustą i daniami ze strączków.
  • Nie łączmy grzybów z alkoholem lub lekami zawierającymi alkohol (nawet 2 dni przed i 3 dni po ich zjedzeniu). Alkohol ścina białko grzyba, staje się ono jeszcze bardziej odporne na działanie soków trawiennych i dłużej zalega w żołądku.
  • Wyjątkowo niebezpieczne jest picie alkoholu po zjedzeniu czernidłaka pospolitego. Zawiera on koprynę – substancja ta zatrzymuje rozkład alkoholu w organizmie, co stanowi zagrożenie dla życia.

Uwaga! Grzybów nie powinny jeść osoby cierpiące na choroby wątroby, nerek, trzustki i woreczka żółciowego.

Dlaczego warto jeść grzyby?

Jedząc grzyby, zwiększamy odporność, a zmniejszamy ryzyko chorób serca i układu krążenia, cukrzycy oraz nowotworów.

  • Zawierają lizynę, która zwiększa odporność i łagodzi objawy przeziębienia.
  • Są bogate w przeciwutleniacze, np. selen, związek tiolowy o nazwie ergotioneina, polifenole: kwas galusowy, fenolowy, protokatechowy, katechiny oraz CLA, czyli sprzężony kwas linolowy.
  • Mają też obniżający poziom cukru i cholesterolu rozpuszczalny błonnik beta-glukan.

Czytaj więcej