Bon energetyczny 2024: wszystko, co musisz wiedzieć. Kiedy i jak złożyć wniosek i ile możesz dostać?
Wniosek o bon energetyczny 2024 można złożyć w formie papierowej lub online
Fot. 123rf.com

Bon energetyczny 2024: wszystko, co musisz wiedzieć. Kiedy i jak złożyć wniosek i ile możesz dostać?

Bon energetyczny 2024 to wsparcie finansowe, które ma na celu pomóc gospodarstwom domowym w pokryciu kosztów energii. Kiedy i jak złożyć wniosek, ile można otrzymać, kto może się ubiegać o bon oraz jakie są kryteria dochodowe? Sprawdź, jak prawidłowo wypełnić i złożyć wniosek oraz kiedy można spodziewać się środków na koncie. Dodatkowo podpowiemy, jak unikać oszustw związanych z fałszywymi bonami energetycznymi.

Nie wszyscy wiedzą, że pieniądze z bonu energetycznego 2024 im się należą. Innych zniechęcają formalności, których trzeba dopełnić. Ale jest o co się starać – świadczenie może wynieść nawet 1200 zł.

Bon energetyczny 2024: Kiedy złożyć wniosek?

Czasu mamy niewiele – wnioski można składać tylko przez dwa miesiące: od 1 sierpnia do 30 września. Ten, kto się spóźni, odejdzie z kwitkiem. Warto więc zrobić to jak najszybciej.

Bon energetyczny 2024: Ile można dostać i od czego to zależy?

To świadczenie ma częściowo zrekompensować wzrost cen prądu. Jest wypłacane jednorazowo, za okres od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r.

Przysługuje na rodzinę – gospodarstwo domowe, a nie na osobę. Dla jednoosobowego gospodarstwa domowego jest to 300 zł, dla gospodarstwa składającego się z 2 lub 3 osób – 400 zł, dla gospodarstwa 4- lub 5-osobowego 500 zł, w przypadku gospodarstw co najmniej 6-osobowych – 600 zł.

W niektórych przypadkach świadczenie jest wyższe. Rodzinom, które wykorzystują jako główne źródło ogrzewania urządzenie na prąd, np. piec akumulacyjny lub pompę ciepła, przysługuje ono w podwójnej wysokości. Ale uwaga, urządzenie musi być zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków (bazy CEEB) przed 1 kwietnia 2024 r. Podwójny bon wynosi odpowiednio 600 zł, 800 zł, 1000 zł lub 1200 zł. 

Świadczenie nie jest opodatkowane, na konta trafią więc dokładnie takie kwoty.

Jeśli wniosek złożą dwie osoby z jednego gospodarstwa domowego, przyjęty będzie ten, który wpłynął jako pierwszy. Nie obowiązuje jednak zasada: „jeden bon na jeden adres”. Jeśli więc razem mieszkają np. rodzice i dorosłe dzieci, bon może otrzymać każda z tych rodzin.

Bon energetyczny 2024: Kto może się o niego ubiegać i jakie jest kryterium dochodowe?

Z założenia świadczenie ma pomóc osobom gorzej sytuowanym. Bon otrzymają rodziny, które spełniają kryterium dochodowe.

Dla osób gospodarujących samotnie wynosi ono 2500 zł miesięcznie, w przypadku rodzin 1700 zł miesięcznie na osobę w rodzinie (dla rodziny dwuosobowej łączne dochody to 3400 zł, dla trzyosobowej 5100 zł itd.). Są to kwoty netto liczone zgodnie z ustawą z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. 

Brany jest pod uwagę średni dochód za rok 2023, natomiast liczba osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego jest ustalana na dzień złożenia wniosku.

Do dochodów zalicza się, poza pensją czy emeryturą, m.in. alimenty i świadczenia takie jak dodatek kompensacyjny, kombatancki. Nie zalicza się „800+”, dodatku pielęgnacyjnego, świadczenia dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji („500+ dla seniora”), 13. i 14. emerytury. Jeśli limit dochodów zostanie przekroczony, obowiązuje zasada złotówka za złotówkę.

Bon energetyczny: Jak wypełnić i złożyć wniosek?

Warto wcześniej spojrzeć na formularz. Nie jest tak skomplikowany, jak może się wydawać. Otrzymasz go w swoim urzędzie gminy lub miasta. Możesz też pobrać ze strony Biuletynu Informacji Publicznej: bip.mos.gov.pl/ energetyka/wzor-wniosku- -o-wyplate-bonu-energetycznego.

Wniosek podzielony jest na cztery części. W części pierwszej należy wpisać dane wnioskodawcy i pozostałych osób, które wchodzą w skład gospodarstwa – imiona, nazwiska, numery PESEL. Należy też wpisać numer konta, na które świadczenie ma zostać wypłacone. Jeśli ogrzewasz dom pompą ciepła lub innym urządzeniem elektrycznym, tu podajesz informację na ten temat.

W części drugiej oświadczasz, że wszystkie dane podałaś zgodnie z prawdą i jesteś świadoma odpowiedzialności karnej za mijanie się z prawdą.

Część trzecia dotyczy dochodów. Ale trzeba w niej wykazać jedynie te dochody, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wszystkie rodzaje takich dochodów są wymienione we wniosku. Jeśli na liście znajdziesz ten, który otrzymujesz, wpisz go i podaj kwotę. Gdy także inne osoby w twoim gospodarstwie domowym otrzymują jakieś dochody nieopodatkowane, każda z nich powinna wypełnić takie oświadczenie.

Część czwarta dotyczy wielkości gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych.

Do wniosku nie trzeba załączać żadnych dodatkowych dokumentów, w tym zaświadczeń o zarobkach.

Bon energetyczny 2024: Gdzie i jak złożyć wniosek?

Gdy wypełnisz papierowy formularz, zanieś go do urzędu gminy (miasta) właściwego ze względu na miejsce zamieszkania. Zwykle wnioski przyjmują ośrodki pomocy społecznej (sprawdź, czy tak jest także w twojej gminie). Jeśli nie jesteś pewna, czy wszystkie rubryki wypełniłaś poprawnie, poproś pracownika OPS o pomoc. Wniosek można też wysłać pocztą, na adres ośrodka pomocy społecznej.

Osoby, które mają profil zaufany, mogą wniosek wypełnić i wysłać przez internet. Aby to zrobić, wejdź na stronę gov.pl i z listy usług wybierz „Zasiłki i pomoc finansowa”, a następnie „Złóż wniosek o wypłatę bonu energetycznego”.

Kolejny sposób to skorzystanie z aplikacji mObywatel. Została w niej uruchomiona usługa, która umożliwia wypełnienie i złożenie wniosku. 

Bon energetyczny 2024: Kiedy dostaniesz pieniądze na konto?

Wniosek o wypłatę bonu energetycznego urząd gminy rozpatruje w terminie 60 dni od dnia jego złożenia. Zatem większość uprawnionych otrzyma pieniądze do końca listopada 2024 r. W razie błędów czy braków formalnych (np. niepełnej informacji na temat dochodów, braku podpisu) urzędnik powinien wezwać wnioskodawcę do skorygowania lub uzupełnienia wniosku. Zgodnie ustawą z 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw (...) urzędnicy mają obowiązek zweryfikować dane podane przez wnioskodawcę. Sprawdzą m.in. informacje dotyczące liczby osób w gospodarstwie domowym (m.in. na podstawie deklaracji śmieciowych i rejestru PESEL), a w przypadku wniosku o bon w podwójnej wysokości – zgłoszenia źródeł ciepła w CEEB.

Po pozytywnej weryfikacji świadczenie ma być niezwłocznie wypłacone na konto. Informacja o jego przyznaniu zostanie wysłana na adres e-mail podany we wniosku.

W terminie 14 dni od otrzymania bonu wnioskodawca może wystąpić do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o korektę wysokości świadczenia (jeśli np. uważa, że przysługuje mu bon w podwójnej wysokości). Wynika to z art. 4 ust. 7 ustawy o bonie energetycznym.

Fałszywy bon energetyczny: jak się chronić przed oszustwem?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wydało ostrzeżenie przed oszustami proponującymi „bony na tańszą energię elektryczną”. W mediach społecznościowych pojawia się coraz więcej postów z informacją, jakoby taki „bon” można wykupić, a w zamian uzyskać gwarancję niższych rachunków za energię. Oszuści żądają nawet 1000 zł za taką „usługę”. Wysyłane są też wiadomości e-mail i SMS z tego typu treścią oraz linkami, które przenoszą do niebezpiecznych, sfałszowanych stron internetowych wyłudzających dane.

Coraz częściej oszuści wykorzystują sztuczną inteligencję i z jej pomocą tworzą filmy, w których do zakupu takich „bonów” zachęcają znane osoby. Widząc tego typu informacje, zachowaj szczególną ostrożność, nawet jeśli wydaje się, że przekazuje je osoba godna zaufania. 

 

 

Czytaj więcej