Telefoniczna Informacja Pacjenta (TIP) – jak z niej skorzystać?
Fot. 123rf/picsel

Telefoniczna Informacja Pacjenta (TIP) – jak z niej skorzystać?

Nie udało ci się skontaktować z przychodnią a potrzebujesz pomocy medycznej? Może masz problemy z załatwieniem formalności związanych z opieką zdrowotną albo szukasz informacji na temat szczepień przeciw koronawirusowi? Skorzystaj z Telefonicznej Informacji Pacjenta, specjalnej infolinii NFZ.

Telefoniczna Informacja Pacjenta – jak działa infolinia?

Telefon Telefonicznej Informacji Pacjenta (TIP) 800 190 590 działa całą dobę, infolinia jest bezpłatna. Informacje przekazują specjalnie przeszkoleni konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta. Są przygotowani, by wspierać osoby starsze, które wymagają większej cierpliwości, czasem powtórzenia określonych informacji. Mówią wyraźnie i głośno, zawsze starają się pomóc rozmówcy.

Telefoniczna Informacja Pacjenta  jakie informacje uzyskasz od konsultanta?

  • Zostaniesz poinformowana, gdzie uzyskasz pomoc lekarza. Konsultant poda adres i telefon placówki, która ma umowę z NFZ i udziela teleporad.
  • Zostaniesz pokierowana, jeśli pomocy potrzebujesz w nocy, w weekend lub w święto.
  • Dostaniesz wskazówki, w których aptekach wykupisz lek.
  • Konsultant wytłumaczy, jak wyrobić kartę EKUZ i leczyć się za granicą.
  • Dowiesz się, na jakich zasadach i gdzie możesz skorzystać z programów profilaktycznych finansowanych przez NFZ.
  • Dowiesz się, jakich formalności dopełnić i gdzie wykonać test na koronawirusa przed wyjazdem do sanatorium.
  • Konsultant TIP powie ci, co robić, jeśli podejrzewasz zakażenie koronawirusem.
  • W czasie epidemii możesz skorzystać z porady psychologa (codziennie przez całą dobę).

Jak uzyskać wsparcie dotyczące praw pacjenta?

Dzwoniąc do TIP, po połączeniu z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta uzyskasz informacje na temat twoich praw w konkretnej sprawie, np. nieudzielenia pomocy w szpitalu.

Dostaniesz m.in. wskazówki, co zrobić w razie naruszenia tych praw, do jakich instytucji się zwrócić, jak ewentualnie dochodzić odszkodowania. Dowiesz się też, jak złożyć sprzeciw wobec opinii albo orzeczenia lekarza.

Uwaga! Za pośrednictwem TIP, czatu ani formularza na stronie infolinii nie możesz złożyć skargi.

Jak uzyskać połączenie z odpowiednim konsultantem?

Gdy zadzwonisz do Telefonicznej Informacji Pacjenta, najpierw zgłosi się automatyczna sekretarka, która poprosi o wybór tematu rozmowy.

  • Wybierając 1, połączysz się z konsultantem, który odpowie na pytania dot. opieki zdrowotnej (patrz ramka).
  • Wybierając 2, połączysz się z biurem Rzecznika Praw Pacjenta.

Jeśli dzwoniących jest wielu i na połączenie trzeba byłoby poczekać, włączy się automat, który poinformuje, że konsultant do ciebie oddzwoni.

Telefoniczna Informacja Pacjenta – kontakt przez internet

Korzystasz z komputera? Możesz więc skorzystać z Telefonicznej Informacji Pacjenta przez internet. 

Zobacz też, do jakich informacji możesz mieć stały dostęp, zakładając Internetowe Konto Pacjenta.

 

Czytaj więcej