Podczas burzy źle się czujesz? 6 sposobów, które zmniejszą niepokój, dodadzą energii i poprawią samopoczucie
Burze mogą pogarszać samopoczucie osób wrażliwych na zmiany pogody.
Fot. 123rf.com

Podczas burzy źle się czujesz? 6 sposobów, które zmniejszą niepokój, dodadzą energii i poprawią samopoczucie

Burze nikogo nie napawają optymizmem, ale na niektóre osoby działają szczególnie negatywnie, pogarszając samopoczucie. Przez wyładowania atmosferyczne i skoki ciśnienia w burzowe dni odzywają się bóle głowy, nudności i stare urazy. Przeczytaj, jak złagodzić objawy stresu, poprawić nastrój i dodać sobie energii. 

Meteopatami są głównie osoby w dojrzałym wieku, ale uporczywe dolegliwości w czasie burzy pojawiają się także u osób młodych. Nawet co trzecia kobieta po pięćdziesiątce źle reaguje na zmiany pogody. Słabo czują się zwłaszcza panie z zaburzeniami hormonalnymi, reumatyzmem, nadciśnieniem, astmą i alergią.

Ze złym samopoczucie w czasie frontu burzowego można sobie poradzić, stosując kąpiele magnezowe, dietę, ćwiczenia dotleniające, suplementy diety z apteki. Zbawienny wpływ ma także sen. 

Część z nas w czasie burzy odczuwa lęk, co pogarsza samopoczucie, skutkuje pobudzeniem lub sennością. Przez wyładowania atmosferyczne i skoki ciśnienia w burzowe dni odzywają się zaburzenia krążeniowe i jelitowe, choroby stawów i stare urazy. Aby temu zapobiec, warto w burzowe dni zastosować poniższe sposoby, najlepiej wszystkie.

1. Poranny prysznic przy zmianie pogody doda energii

Po umyciu się naprzemiennie polewaj ciało chłodnym i ciepłym strumieniem wody przez kilka minut – zawsze w kierunku od stóp w górę tułowia. Skończ chłodnym strumieniem i wytrzyj się szorstkim ręcznikiem. Usprawnisz krążenie krwi, dodasz sobie energii.

2. Dieta poprawi samopoczucie w czasie burzy

By poprawić sobie samopoczucie, gdy przechodzi front burzowy, dobrze jest jeść produkty, które obfitują w tryptofan i żelazo. 

  • Tryptofan – poprawia samopoczucie, łagodzi objawy stresu. Dużo go w bananach (zjedz jeden owoc na drugie śniadanie), rybach (obiad) i nabiale, np. białym serze (kolacja).
  • Żelazo i witaminy z grupy B usprawniają krążenie, zapobiegają omdleniom i skokom ciśnienia. Na śniadanie zjedz owsiankę z orzechami i popij kakao.

Nasza rada: Co godzinę pij szklankę chłodnej wody. Zapobiega bólom głowy, łagodzi nudności.

3. Spacer dotleni organizm po burzy

Kiedy przestanie padać, idź na spacer (30-50 minut). Lekarze przekonują, że liczy się długi wysiłek fizyczny, a nie zsumowanie krótkich wyjść, np. do sklepu czy apteki. Jeśli zbiera się na burzę i boisz się wyjść, poćwicz przy otwartym oknie. Spacer pomoże unormować ciśnienie krwi, dotlenić mózg, poprawić nastrój.

4. Sen najlepszy dla meteopatów

Meteopaci potrzebują 7-8 godzin snu na dobę. Jeśli w dniu burzy spałaś mniej lub po prostu źle się czujesz, połóż się w ciągu dnia. Uwaga! Możesz poleżeć nieco dłużej, ale gdy poczujesz senność, nastaw budzik na 20 minut – tyle trwa faza lekkiego snu, po którym będziesz rześka. Gdybyś spała dłużej, rozregulujesz swój dobowy rytm snu i czuwania.

5. Wieczorna kąpiel magnezowa wyciszy cię i zrelaksuje 

Magnez usprawnia działanie mięśni (w tym serca) i wycisza. Dobrze wchłania się przez skórę – już w trakcie kąpieli poczujesz się zrelaksowana.

Chlorek magnezu (kupisz w aptece, zielarni ok. 50 zł/4 kg, na 10 kąpieli) – wsyp 2 szklanki do wanny z wodą o temp. nieco cieplejszej niż temp. ciała. Wody powinno być tyle, by zakryła tułów, gdy się położysz. Kąp się 20 min, spłucz się.

6. Środki z apteki na złe samopoczucie w czasie burzy

64562198_l
Gdy odczuwamy niepokój i mamy kiepski nastrój, pomoże m.in. ziele dziurawca.
123RF

Przy silnych nieprzyjemnych objawach podczas burzowego frontu, poproś w aptece o dostępne bez recepty preparaty, zawierające:

  • adaptogeny, np. wyciąg z korzenia rhodioli i ashwagandha, hamują negatywne skutki stresu, pomagają w adaptacji organizmu do niesprzyjających warunków zewnętrznych,
  • lecytynę, która wspiera układ nerwowy, wycisza,
  • ziele dziurawca pomaga, gdy odczuwamy niepokój, mamy kiepski nastrój.

UWAGA! Efekty działania odczujesz dopiero po kilku dniach stosowania. Przyjmuj preparaty zgodnie z zaleceniami na opakowaniu, najlepiej do jesieni, kiedy pogoda burzowa mija.

Jak się zachować w czasie wichur i burz – bezpieczeństwo

 

Gdy zbliża się burza, przede wszystkim musimy zadbać o swoje bezpieczeństwo. Najlepiej być w domu. O czym jeszcze warto pamiętać?

  • W mieszkaniu i domu zamknij dokładnie wszystkie okna. Postaraj się zabezpieczyć przedmioty znajdujące się na parapecie, balkonie, tarasie czy podwórku.
  • Wyłącz sprzęt elektryczny, szczególnie w domkach letniskowych.
  •  Jeśli burza zaskoczy cię na otwartej przestrzeni, znajdź bezpieczne schronienie. Nie chowaj się pod pojedynczymi wysokimi drzewami, słupami, masztami, latarniami itp.
  • Gdy chronisz się pod budynkiem, uważaj, aby nie opierać się o instalację odgromową (piorunochron).
  •  Jeżeli nie masz się gdzie schronić, złóż parasol, kucnij, trzymając zetknięte kolana i kostki. Nie biegnij, nie stój w rozkroku, nie siadaj ani nie kładź się na ziemi.
  •  Jeśli jedziesz autem, zatrzymaj samochód w bezpiecznym miejscu, np. na parkingu, z dala od drzew, linii energetycznych, reklam, stalowych konstrukcji.
  • Jeśli zauważysz niebezpieczne zdarzenie, zadzwoń po pomoc pod numer alarmowy 112.

 

Czytaj więcej