Hormony mocno wpływają na samopoczucie i wygląd – jak zapanować nad wahaniami nastroju i dolegliwościami?
Hormony często są odpowiedzialne za zmienny nastrój.
Fot. 123rf.com

Hormony mocno wpływają na samopoczucie i wygląd – jak zapanować nad wahaniami nastroju i dolegliwościami?

Za wybuchy złości nie odpowiada zły charakter, lecz rytm biologiczny. Kobiece hormony bywają męczące nie tylko dla niej, ale też dla otoczenia. Choć nie sposób się ich pozbyć, można sobie z nimi poradzić. Sprawdź, jak to zrobić.

Przez kilka dni jesteś spokojna i zrelaksowana, potem rzucasz się w wir pracy, przez parę następnych dni czujesz wzmożoną ochotę na seks, a kiedy ona mija, jesteś ociężała. Po trzech tygodniach natomiast terroryzujesz otoczenie wybuchami złości. Dziwne? A przecież przeżywamy to (w dodatku co miesiąc!) wszystkie...

Każda kobieta podlega rytmom biologicznym, które zależą głównie od tego, jakie hormony i w jakich ilościach produkują gruczoły wydzielania wewnętrznego. Hormony decydują o długości naszego snu, zdolności do koncentracji, popędzie seksualnym, itd. Nie sposób uwolnić się całkowicie od ich wpływu, ale można poddać się rytmowi, który one narzucają.

Jak przetrwać menstruację?

Typowy cykl trwa 28 dni, z których pierwsze cztery to czas menstruacji. W tym okresie kobiety odczuwają skurcze i bóle w dolnej części brzucha oraz w krzyżu. Bóle miesiączkowe złagodzi popijanie naparu z szałwii, a skurcze – gimnastyka (szczególnie ćwiczenia mięśni brzucha). Pomoże również dieta bogata w magnez i witaminę B (zawierają je orzechy i szpinak), witaminę E (dostarczają jej jajka) i witaminę C (znajduje się w cytrusach).

Co jeść podczas owulacji

Kiedy kończy się miesiączka, jesteśmy w szczytowej formie. To dobry czas na prowadzenie życia towarzyskiego. Około dziewiątego dnia cyklu zbliża się owulacja, wtedy mamy większy apetyt na seks. Kobiety, które przyjmują pigułki antykoncepcyjne, powinny jeść banany, chude mięso i chleb pełnoziarnisty, a także ryż i produkty sojowe oraz pić mleko. Ich organizm bowiem gorzej przyswaja witaminę B6 i produkuje mało serotoniny (odpowiedzialnej za dobry nastrój).

111562327_m
Kobieta w trakcie owulacji potrzebuje aktywności fizycznej, szczególnie na świeżym powietrzu
123rf.com

Mniej więcej od 13. do 16. dnia cyklu przechodzimy owulację. Czujemy się wtedy dobrze, czasami jednak mogą pojawić się niezbyt silne bóle brzucha oraz plamienie. Nie powinno się ono utrzymywać dłużej niż 1-2 dni. Zaleca się wtedy dużo ruchu, zwłaszcza na świeżym powietrzu. Codzienna dwudziestominutowa gimnastyka złagodzi ból.

Po jajeczkowaniu, między 17. a 20. dniem cyklu, kobiety bywają zmęczone i mają ochotę na relaks. Takiemu nastrojowi często towarzyszy również przewrażliwienie. Pojawiają się też migreny i zatwardzenia. Samopoczucie można sobie poprawić, jedząc zawierające witaminę B ryby morskie. Owoce i warzywa oraz pełnoziarniste pieczywo wspomogą pracę jelita grubego i zapobiegną zaparciom.

Samopoczucie przed miesiączką

Kiedy zbliża się menstruacja, pojawiają się kłopoty z koncentracją i zasypianiem, piersi się powiększają, przybieramy na wadze, czujemy się napuchnięte. W walce z brakiem energii i znużeniem pomogą żelazo i magnez, a produkty pobudzające krążenie krwi, takie jak banany, ryby, kalafior czy pomidory, wyraźnie zmniejszą obrzęki.

 

114241123_m
Problemy ze skórą pojawiają się najczęściej na trzy dni przed miesiączką
123rf.com

Na trzy dni przed miesiączką objętość naszych piersi zwiększa się nawet o 25%, a waga rośnie o 3-4 kilo. Występują zmiany skórne i ospałość, wzrasta apetyt. Jesteśmy podenerwowane i łatwo wdać się z nami w kłótnie. W tym okresie najważniejszy jest wypoczynek oraz spożywanie produktów bogatych w błonnik (korzystnie wpływają na wygląd skóry) i witaminę B (poprawiają nastrój).

 

Czytaj więcej