Korzystne zmiany w prawach konsumenta od 2023 roku. Oto nowe regulacje dotyczące reklamacji i rękojmi
Do tej pory mogliśmy reklamować towar, gdy miał wadę fizyczną lub prawną. Co się zmienia od 1 stycznia 2023?
Fot. 123rf.com

Korzystne zmiany w prawach konsumenta od 2023 roku. Oto nowe regulacje dotyczące reklamacji i rękojmi

Od stycznia 2023 r. wchodzi kilka regulacji dotyczących reklamacji i rękojmi. Przez jaki okres mamy prawo do reklamacji w ramach rękojmi? W jakim czasie możemy złożyć reklamację od 1 stycznia 2023 i co nam w jej ramach przysługuje? Sprawdź, co oznacza zamiana terminu "wada" na "niezgodność towaru z umową". 

Nowości pojawiły się w ustawie o prawach konsumenta i w kodeksie cywilnym – Polska była zobowiązana przyjąć je na mocy unijnych wytycznych.

Prawa konsumenta 2023: rękojmia z dłuższym terminem

Rękojmia to podstawa jednej z dwóch możliwych dróg składania reklamacji przez konsumenta (obok gwarancji). Reklamację kierujemy do sprzedawcy, nie do producenta. Objęte są nią wszystkie towary konsumpcyjne (czyli ruchome np. meble, ubrania). Prawo do złożenia reklamacji na podstawie rękojmi mamy, gdy towar jest wadliwy (np. nieprzemakalne buty przemakają). I to się nie zmienia. 

Zmienia się termin: dotąd prawo to przysługiwało przez dwa lata od zakupu. Od stycznia dla konsumentów możliwość reklamacji w ramach rękojmi obejmuje okres sześciu lat!

Prawa konsumenta 2023: niezgodność towaru z umową zamiast wady

Do tej pory mogliśmy reklamować towar, gdy miał wadę fizyczną lub prawną. Po nowelizacji pojęcie „wady” zostaje zastąpione „niezgodnością towaru z umową”. To szersze pojęcie, a ustawa podaje kryteria oceny zgodności towaru z umową. Ma to zmniejszyć ilość sporów między sprzedawcami a konsumentami, którzy inaczej mogli ją interpretować. Poza tym dotąd na niezgodność towaru z umową konsument mógł powołać się przez rok od dnia wydania rzeczy. Teraz będą to dwa lata.

Prawa konsumenta 2023: w jakim czasie możemy złożyć reklamację?

Od 1 stycznia 2023 r. minimalny czas na reklamację z tytułu braku zgodności towaru z umową wyniesie dwa lata. Termin ten odnosi się do wszystkich towarów – nowych i używanych (dla tych drugich dotychczas był to rok), a także obejmuje treści cyfrowe sprzedawane za pośrednictwem platform internetowych (np. streamingowe typu Netflix).

Prawa konsumenta 2023: co nam przysługuje w ramach reklamacji?

Ważna nowość dotyczy „hierarchii” roszczeń, które przysługują przy uznaniu naszej reklamacji przez sprzedawcę. Aktualnie konsument może żądać, by sprzedawca obniżył cenę towaru niezgodnego z umową lub odstąpić od umowy – sprzedawca ma wtedy obowiązek zwrócić nam pełną cenę produktu.

Teraz w przypadku uznania reklamacji, towar powinien zostać w pierwszej kolejności naprawiony lub wymieniony na nowy. Dopiero kiedy naprawa czy wymiana towaru nie będzie możliwa lub opłacalna, będzie nam przysługiwać żądanie obniżki lub prawo odstąpienia od umowy. Sprzedający będzie miał 14 dni na dokonanie zwrotu określonej kwoty.

Prawo do zwrotu produktów zakupionych od firmy i od osoby prywatnej

Gdy kupujemy w sklepie internetowym, sprawa jest jasna. Ale zamawiając towar na Allegro czy OLX, nie zawsze wiemy, czy kupujemy od osoby prywatnej czy od firmy. Ta informacja musi być jasno podana do wiadomości konsumentowi kupującemu przez internet. Dlaczego? 

Jeśli zawieramy na odległość umowę z przedsiębiorcą, mamy prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni (zwracamy towar). Jeśli kupujemy coś od innego konsumenta, to uprawnienie nam nie przysługuje, zakupów nie możemy ot tak zwrócić. 

 

 

Czytaj więcej