Najlepsze zioła na uspokojenie. Jakie napary, nalewki i olejki złagodzą objawy stresu?
Dobrze dobrane zioła pomogą złagodzić najbardziej dokuczliwe oznaki stresu: bóle głowy czy kołatanie serca.
Fot. 123RF

Najlepsze zioła na uspokojenie. Jakie napary, nalewki i olejki złagodzą objawy stresu?

 Jak dzięki ziołom złagodzić objawy stresu i napięcia nerwowego? Udowodnione działanie uspokajające mają napary i nalewki np. z kozłka lekarskiego, szyszek chmielu, goryczki czy dziurawca. Uspokoją kołatanie serca, nerwowe bóle głowy i brzucha, pomogą rozluźnić mięśnie. Mamy najlepsze przepisy.

Zioła na uspokojenie działają łagodniej niż leki, ale też są skuteczne, szczególnie jeśli wiemy, jak je stosować. Napięcie nerwowe może objawiać się na wiele sposobów. Dlatego warto wybrać takie zioła, które złagodzą najbardziej dokuczliwe oznaki stresu: bóle głowy czy kołatanie serca. 

Kozłek lekarski, czyli waleriana uspokoi serce

Kołatanie serca to jedna z reakcji na stres, spowodowana nadmiernym wydzielaniem adrenaliny. Kozłek lekarski zawiera przede wszystkim olejek eteryczny, a także walepotriaty. To te składniki powodują, że serce pracuje rytmicznie.

Można sięgnąć po krople walerianowe (bez recepty) i stosować je wg zaleceń na ulotce lub przygotować samodzielnie nalewkę.

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Teresa Kozieł (@kozielteresa)

Nalewka z kozłka (waleriany)

5 łyżek rozdrobnionego korzenia kozłka lekarskiego wsypujemy do słoja i zalewamy 1/2 l spirytusu 70-proc. Odstawiamy na 4 tygodnie w ciepłe miejsce, co dzień wstrząsamy słojem. Filtrujemy przez gazę (starannie odciskamy korzeń) i przelewamy do ciemnej butelki. Zażywamy 10-20 kropli nalewki przed snem (w razie potrzeby).

Chmiel przyniesie sen

Z chmielu pozyskuje się lupulinę, czyli otarte gruczoły włosków wydzielniczych. Zawierają one olejek eteryczny, który ma działanie nasenne i rozkurczowe. Chmiel warto zastosować także wówczas, gdy kłopoty ze snem spowodowane są uczuciem „zaciskania” się żołądka i skurczami jelit.

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Receptury prosto z natury (@doktor_las)

Napar z szyszek chmielu dobry na sen

Łyżeczkę suszonych szyszek chmielu zalewamy 1/4 l wrzącej wody. Zaparzamy 10 minut. Pijemy pół godziny przed snem szklankę naparu. Możemy też zastosować mleko chmielowe. 2 łyżki rozdrobnionych szyszek chmielu zalewamy szklanką wrzącego mleka (0,5 proc. tłuszczu). Zaparzamy pod przykryciem 10 minut. Przecedzamy. Dodajemy łyżeczkę miodu. Pijemy pół godziny przed snem szklankę mleka.

Dziurawiec pomoże przy smutku

Swoje działanie uspokajające i przeciwdepresyjne dziurawiec zawdzięcza hyperycynie. Jak wynika z badań, substancja ta hamuje rozkład neuroprzekaźników (głównie serotoniny), których niedostateczna ilość w organizmie daje objawy złego nastroju, lęku, przygnębienia.

Działanie antydepresyjne mają jedynie wyciągi z dziurawca. Tabletki, krople czy preparaty złożone zawierające dziurawiec dostępne są w aptece bez recepty. Należy je stosować wg zaleceń na ulotce.

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez aneta (@anetamaass)

Nalewka z dziurawca

Domową nalewkę robimy z 100 g świeżych kwiatów dziurawca zalanych 1/2 l spirytusu oraz 200 ml wody. Po 2 tygodniach przecedzamy przez gazę. Pijemy po łyżeczce 2 razy dziennie.

Ylang-ylang rozluźni mięśnie

Olejek z jagodlina wonnego (czyli ylang-ylang) odpręża, uspokaja, pomaga zasnąć. Niekiedy wykorzystywany jest pomocniczo do zabiegów (głównie do masaży relaksacyjnych, rozluźniających) podczas leczenia depresji i zaburzeń lękowych, ponieważ wzmacnia system nerwowy.

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez artur (@ozielonych)

Jak stosować olejek z jagodlina wonnego (ylang-ylang)?

Kilka kropli (10-15) olejku ylang-ylang wlewamy do małej miseczki lub do kominka zapachowego podgrzewanego świeczką i pozwalamy, aby zapach rozniósł się po pokoju. Możemy też wymieszać 5 kropli olejku z łyżką oleju bazowego (oliwy z oliwek, migdałowego, oliwki dla niemowląt) i masujemy napięte mięśnie karku, szyi oraz skronie.

Goryczka zlikwiduje ból brzucha

Skurcze narządów wewnętrznych to częsta reakcja na stres. Złagodzi je goryczka. Roślina zawiera substancje gorzkie (sekoirydoidy), które pobudzają wydzielanie śliny, soku żołądkowego, jelitowego, trzustkowego i żółci. Najlepiej działa w połączeniu z innymi ziołami, takimi jak rumianek, kminek, chmiel i melisa.

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez aphanes (@aphanes.pl)

Herbata ziołowa z goryczką

Mieszamy po łyżce goryczki, rumianku, mielonego kminku i melisy. 2 łyżeczki ziół zalewamy szklanką wrzątku, parzymy pod przykryciem 15 minut. Przecedzamy. Pijemy 3 razy dziennie po szklance herbatki.

Wierzba biała złagodzi bóle głowy

Głównym składnikiem kory wierzby białej są salicylany. To im zawdzięcza silne działanie przeciwbólowe i przeciwzapalne. Poza tym kora wierzby białej działa przeciwgorączkowo, a także ułatwia zasypianie.

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Park Kasprowicza w Szczecinie (@park_kasprowicza_fotoblog)

 

Napar z wierzby białej

2 łyżki kory wierzby zalewamy szklanką gorącej wody i zaparzamy pod przykryciem 10 minut. Przecedzamy. W razie stresu i bólu głowy pijemy 2 razy dziennie szklankę naparu. Można go osłodzić miodem, ponieważ jest gorzki.

Można także zażywać suplementy diety (kapsułki), które zawierają korę wierzby białej (na opakowaniu widnieje napis white willow bark).

To może być depresja... Kiedy zgłosić się do lekarza?

Nasilony stres może przyczynić się do rozwoju depresji. To choroba, którą trzeba leczyć. Warto umówić się do lekarza pierwszego kontaktu lub psychiatry (nie trzeba skierowania), jeżeli zauważymy u siebie (lub u kogoś z bliskich) takie objawy jak m.in.: 

  • Utrata radości życia i odczuwania przyjemności, umiejętności cieszenia się rzeczami, które były odczuwane jako radosne.
  • Obniżenie nastroju, zobojętnienie, uczucie pustki, głęboki smutek, zmienne nastroje. 
  • Ograniczenie aktywności życiowej, stopniowa utrata dotychczasowych zainteresowań, trudności w podejmowaniu różnych czynności i działań, zmęczenie. 
  • Lęk, utrata sensu życia. 
  • Zaburzenia koncentracji, kłopoty ze snem, zmniejszenie lub brak apetytu.

Czytaj więcej