Masz nieodpartą chęć na słodycze, tłuszcze lub słone przekąski? Sprawdź, o czym świadczą Twoje zachcianki
Nie musisz być w ciąży, żeby odczuwać różne zachcianki...
Fot. 123rf.com

Masz nieodpartą chęć na słodycze, tłuszcze lub słone przekąski? Sprawdź, o czym świadczą Twoje zachcianki

Jeśli czasem ogarnia Cię nieodparta chęć na zjedzenie czegoś konkretnego i nie kończy się na jednym razie, być może organizm chce Ci coś przekazać… Najprawdopodobniej informuje Cię, że czegoś potrzebuje lub jest... chory. Przeczytaj, co oznaczają konkretne zachcianki.

Uważnie obserwuj swoje ciało, bo często wysyła subtelne sygnały, że trzeba się o nie bardziej zatroszczyć. Takimi ostrzeżeniami mogą być kulinarne zachcianki. Zobacz, o czym mogą świadczyć?

Dlaczego ciągle masz ochotę na słodycze?

97666415_m

Kiedy tuż po posiłku odczuwasz chęć na coś słodkiego, to według dietetyków sygnał, że Twoje danie było źle zbilansowane i miało zbyt wysoki indeks glikemiczny (parametr określający szybkość wzrostu stężenia glukozy we krwi). Może to prowadzić do niebezpiecznej dla zdrowia insulinooporności i w konsekwencji do rozwoju cukrzycy. Chęć na słodycze może ponadto świadczyć o obecności w organizmie pasożytów albo jego o zagrzybieniu. Może sugerować niedobory chromu lub fosforu, ale wtedy lepiej jedz sery, ryby, otręby, orzechy i chude mięso. Przy okazji warto wiedzieć, że mitem jest twierdzenie, jakoby czekolada zawierała duże ilości magnezu. Przede wszystkim zawiera tłuszcz i cukier, lepiej więc nie sięgać po tę wymówkę.

Co może oznaczać apetyt na kiszonki?

19299598_m

Nagła chęć na kiszone ogórki lub kapustę (np. u kobiet ciężarnych) może być oznaką, że organizm otrzymuje za mało witaminy C w diecie. Przyjrzyj się więc swojemu jadłospisowi i wzbogać go w warzywa i owoce. A po kiszonki możesz sięgać jak najczęściej - nie tylko dostarczą witaminy C, ale też probiotyków, czyli dobrych bakterii, które mają zbawienny wpływ na trawienie i nasz układ odpornościowy. 

Zachciewa ci się orzechów i słonych przekąsek

Chęć na orzechy i nasiona, np. pistacje i pestki dyni, może być spowodowana niedoborem żelaza. Z kolei gdy nie możemy wytrzymać bez zjedzenia słonych orzeszków, paluszków itp. przekąsek, być może brakuje nam wapnia. Sól szybko podnosi jego poziom we krwi. W takim przypadku również warto wziąć swoja dietę pod lupę – czy aby na pewno jest w niej odpowiednia ilość zdrowych produktów zwierających wapń? Podnoszenie jego poziomu słonymi przekąskami nie jest dobrym pomysłem...

Masz wilczy apetyt na mięso i tłuszcze

59443085_m

Chęć na pokarmy tłuste: ryby, mięso, frytki i chipsy, może świadczyć o niedoborach kwasów tłuszczowych (pamiętaj, że zdrowe są tylko nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6). Jeżeli jesteś na diecie odchudzającej lub wegetariańskiej, twój organizm może dawać znak, że brak mu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: A, D, E i K albo wapnia.

Nachodzi Cię ochota, by zjeść coś niejadalnego

Czasem z przerażeniem odkrywamy, że mamy chęć na coś niejadalnego. Tak się dzieje np. podczas ciąży. Jest to tzw. łaknienie spaczone polegające na chęci spożycia np. kredy, ziemi lub środków piorących (naprawdę!). Należy wtedy koniecznie wykonać badania krwi oraz jak najszybciej zadbać o prawidłową suplementację brakujących pierwiastków.

Jeżeli często masz jedzeniowe zachcianki, poproś lekarza o skierowanie na badania krwi. Może to świadczyć o niedoborach pierwiastków lub nawet początkach choroby.

 

Czytaj więcej